Löytyykö kirjallisuusarvosteluja (artikkeleja, kirjallisuutta) Shakespearen teoksesta "Macbeth" ja Molieren teoksesta "Tartuffe"? Jos löytyy, mistä kirjastosta…

Kysytty

Löytyykö kirjallisuusarvosteluja (artikkeleja, kirjallisuutta) Shakespearen teoksesta "Macbeth" ja Molieren teoksesta "Tartuffe"? Jos löytyy, mistä kirjastosta artikkeli/teos mahdollisesti löytyy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tartuffe ja Macbeth on kirjoitettu 1600-luvulla, joten kirjallisuusarvosteluja itse teoksista ei löydy. Sensijaan arvosteluja erilaisista näytelmäversioista löytyy ALEKSI -artikkelitietokannan (käytettävissä useimmissa kirjastoissa kautta Suomen) avulla. Esimerkiksi Suomen Kuvalehdessä (1998 : 51-52) on teatteriarvostelu Arto af Hällströmin Tartuffesta. Macbethin tulkintoja on arvioitu mm. Suomen Kuvalehdessä 1997:7 ja Teatteri - lehdessä 1997:2.

Kysymyksesi perusteella en tiedä kuinka paljon ja minkätasoista aineistoa tarvitset. Kyseisiä kirjailijoita ja heidän tuotantoaan on tutkittu ja tulkittu runsaasti. Perustietoja suomen kielellä Molièrestä ja Tartuffesta löydät seuraavista: Shuck: Yleisen kirjallisuuden historia (osa 5) tai Kansojen kirjallisuus (osa 4); Shakespearesta ja hänen tuotannostaan: Shuck: Yleisen kirjallisuuden historia (osa 4) tai Kansojen kirjallisuus (osa 3).

Tarkista kirjojen saatavuus pääkaupunkiseudun aineistotietokannasta http://www.libplussa.fi/ (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen). Lehtiä varastoidaan yleensä suurimmissa kirjastoissa, Helsingissä pääkirjastossa Itä-Pasilassa.