Otsikko
Löytyykö kirjallista tietoa siitä, että kirpeässä pakkasilmassa olisi otsonia?

Kysytty

Löytyykö kirjallista tietoa siitä, että kirpeässä pakkasilmassa olisi otsonia? Minä sekä ystäväni olemme sellaista tietoa jossain kuulleet.

Vastaus

Vastattu

Otsoni on kaasu, jossa tavallisen hapen kahden happiatomin (O2) sijasta on kolme (O3). Yläilmakehässä otsoni on hyödyllistä, sillä se imee auringon haitallista UV-säteilyä. Alailmäkehässä otsoni on saaste, sillä se ärsyttää hengitysteitä ja keuhkoja.

Otsonia ei ole päästöissä itsessään, vaan sitä syntyy auringonvalon reagoidessa hiilivetyjen kanssa. Kaupunkien keskustoissa otsonipitoisuudet saattavat kuitenkin olla pienet, koska otsoni reagoi niin ikään liikenteen päästöistä tulevan typpimonoksidin kanssa ja häviää sitä kautta. Tästä syystä ilman otsonipitoisuus on korkeampi maaseudulla. Otsonia voi myös kulkeutua Suomeen Keski-Euroopasta eteläisten ilmavirtausten myötä.

Otsonin muodostuminen on siis riippuvaista auringonvalosta, joten Suomessa sille otollisinta aikaa on kevät- ja kesäkausi. Koska korkea otsonipitoisuus aiheuttaa haittoja hengitystiesairauksista kärsiville, Ilmatieteen laitos tiedottaa, mikäli sen tuntiarvo ylittää 180 mikrogrammaa kuutiometrissä ilmaa. Näin korkeat pitoisuudet ovat kuitenkin Suomessa harvinaisia.

Otsonia muodostuu myös salamoinnin yhteydessä, ja sen voi haistaa ukkosen jälkeen. Otsonin tuoksua kuvaillaan pistäväksi ja raikkaaksi.

Lähteet:

Ilmatieteen laitos: https://www.ilmatieteenlaitos.fi/otsoni-ilmansaasteena

Terveyskirjasto: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=asy0…

Tiedetuubi: https://www.tiedetuubi.fi/otsoni-hyvasta-ja-pahasta