Löytyykö kirjaa tai tutkimusta, jossa olisi kerrottu esimerkkejä ruotsin kielen vaikutuksesta Pohjanmaan murteeseen? Mitä lainasanoja on jäänyt käyttöön jne…

Kysytty

Löytyykö kirjaa tai tutkimusta, jossa olisi kerrottu esimerkkejä ruotsin kielen vaikutuksesta Pohjanmaan murteeseen? Mitä lainasanoja on jäänyt käyttöön jne. Erityisesti Etelä-Pohjanmaan, jos tällainen opus löytyy.

Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä löytyy. Ainakin tällaisia opinnäytetöitä on tehty:

- Svenskpåverkade sammansättningar i den finska sydösterbottniska dialekten / Talonen Eero (pro gradu, Oulun yliopisto, 2003)

- Keskipohjalaisten murteiden ruotsalaiset lainasanat / Kyngäs Anne (lisensiaatintyö, Itä-Suomen yliopisto, 2000)

- Praatata och pruukata. En studie över svenska lånord i sydösterbottnisk dialekt / Heikkilä Hanna, Jouppila Sari (pro gradu, Oulun yliopisto, 1999)

- Kultaknapit ja knaffolit - ruotsalaisperäisistä sanoista Oulun murteessa / Huhtala Paula (julkaisussa XXVII kielitieteen päivät Oulussa 19.-20.5.2000, s. 108-115) Tämä artikkelikokoelma on luettavissa myös verkossa:

http://jultika.oulu.fi/files/isbn9514259653.pdf

Alla linkki hakuun, joka on tehty Finna-hakupalveluun:

https://www.finna.fi/Search/Results?lookfor=pohjalaismurteet+ruotsin+kieli&type=AllFields&limit=20