Löytyykö kirjaa, jossa olisi selitetty lainsäädäntöä, jota sovellettiin asuntoina käytettyihin yhtiöihin ennen vuotta 1926?

Kysytty

Löytyykö kirjaa, jossa olisi selitetty lainsäädäntöä, jota sovellettiin asuntoina käytettyihin yhtiöihin ennen vuotta 1926? Laki on ilmeisesti ollut vuoden 1864 Osakeyhtiöasetus. Hallituksen esitys, väitöskirja tai oikeudellinen oppikirja olisi hyvä, artikkeli tai koululaisten oppikirja ei ole tarpeeksi tarkka.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esko Nurmen, Laura Puron ja Martti Lujasen teoksen Kansan osake : suomalaisen asunto-osakeyhtiön vaiheet (2017) sivulla 9 mainitaan, että ennen vuonna 1926 säädettyä asunto-osakeyhtiölakia sovellettiin yleisen osakeyhtiölain säännöksiä ja yhtiöjärjestyksiin otettuja määräyksiä. Kirjan mukaan uudessa laissa täsmennettiin esimerkiksi yhtiövastikkeen sallitut käyttötarkoitukset ja selkeytettiin asunto-osakeyhtiön muotoa (s. 9). Teos kuvaa laajasti suomalaisen asunto-osakeyhtiöjärjestelmän vaiheita mutta ei tarjoa lakitekstejä. Asiaa täytyy siis lähestyä tarkastelemalla ennen vuotta 1926 voimassa olleita osakeyhtiölakia ja -asetusta.

Turun kaupunginkirjaston pääkirjaston Auria-varastossa on Finlands författningssamling - Suomen Asetus-Kokous 1864. Teoksessa on vuoden 1864 osakeyhtiöasetus myös suomeksi. Samasta varastosta on saatavilla Suomen Asetus-Kokoelma 1895, joka sisältää ensimmäisen osakeyhtiölain tekstin suomeksi. Teoksia pääsee tutkimaan, kun pyytää etukäteen.

Ensimmäinen osakeyhtiöasetus vuodelta 1864 on luettavissa myös ruotsiksi Pörssitiedon verkkosivuilta:

https://www.porssitieto.fi/kirjoitus/osakeyhtiolaki-1864.pdf

Myös ensimmäinen osakeyhtiölaki vuodelta 1895 on nähtävissä Pörssitiedon sivuilta (verkko-osoitteeseen kirjoitettu virheellisesti "osakeyhtiölaki"):

https://www.porssitieto.fi/kirjoitus/osakeyhtiolaki-1895.pdf

Turun kaupunginkirjaston pääkirjaston tieto-osastolla avovarastossa on tutkittavina korkeimman oikeuden päätöksiä ja tuomioita lokakuusta 1918 alkaen. Niihin kohdistuvia hakemistoja on myös saatavilla. Esimerkiksi Korkeimman oikeuden ratkaisujen hakemisto 1910 - 1939 voi antaa hyödyllistä tietoa haettaessa sanoilla osakehuoneisto ja osakeyhtiö.

Elina Skarran 118-sivuisessa teoksessa Lunastuslausekkeet taloyhtiössä (2013) tarkastellaan muun muassa sitä, miten yhtiöjärjestykseen eri aikoina otettuja lunastuslausekkeita on tulkittava. Kirja on lainattavissa useasta Vaski-kirjastosta.

Turun pääkirjaston maakuntakokoelmassa on lisäksi teos Arbetarebostads aktiebolaget i Åbo - Työväenasuntojen osakeyhtiö Turussa vuodelta 1886. Sitä pääsee lukemaan pyynnöstä tieto-osastolla. Kirjanen kuvailee käytäntöjä työväenasuntojen osakeyhtiössä mutta ei sisällä lakitekstejä.

Tarvittaessa voi kääntyä vielä Turun yliopiston kirjaston puoleen, sillä siellä saattaa olla kiinnostavaa aineistoa, jota Vaski-kirjastojen kokoelmissa ei ole.

Turun yliopiston kirjaston verkkosivut:

http://www.utu.fi/fi/yksikot/kirjasto/Sivut/home.aspx