Löytyykö kirjaa, jossa olisi kuvia kaikista ikkuna malleista ja koristeellisista vuorilaudoista? Perinnerakentamista.

Kysytty

Löytyykö kirjaa, jossa olisi kuvia kaikista ikkuna malleista ja koristeellisista vuorilaudoista?

Perinnerakentamista.

Vastaus

Vastattu

Hieman huonosti löytyy koottuja kuvastoja ikkunoista.

Finna (museoiden ja kirjastojen aineistohaku) löysi 73 osumaa hakusanoilla ikkunat ja perinnerakentaminen. Finnan hakutulos

Helmet löysi samalla haulla vain yhdeksän osumaan. Pari kuitenkin samaa kuin Finnassa.

Suomalainen ikkuna / Teppo Korhonen, Jouko Eskelinen sekä Korjauskortisto. 8 : Ikkunoiden korjaus / [teksti Ulla Rahola ; kuvat Ulla Rahola, Tommi Lindh, Mikko Anttila ; julkaisija Museovirasto, rakennushistorian osasto] Helmet hakutulos

Museo- ja arkistoihmiset voisivat kuitenkin tietää vielä parempia lähteitä. Kannattaa kysyä esim. Arkkitehtuurimuseosta  tai Tampereen yliopiston Kansanperinnearkistosta

Vapriikin korjausneuvontasivuilta voisi myös löytyä apu.  http://vapriikki.fi/maakuntamuseo/korjausneuvonta/

samoin kuin Etelä-Savon rakennusperintöyhdistyksen taitajilta. https://www.rakennusperintoyhdistys.net/