Löytyykö kaupunginkirjaston valikoimista jotakin erityisesti Yhdysvaltojen ja Kuuban keskinäisiä suhteita jälkimmäisen itsenäistymisestä kylmän sodan loppuun…

Kysytty

Löytyykö kaupunginkirjaston valikoimista jotakin erityisesti Yhdysvaltojen ja Kuuban keskinäisiä suhteita jälkimmäisen itsenäistymisestä kylmän sodan loppuun asti käsittelevää teosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sellon kirjastosta Espoosta löytyy teos Sweig, Julia: Cuba : What everyone needs to know (New York : Oxford Univeristy Press, 2009) Kirja on jaettu ajallisesti kolmeen osaan eli aikaan ennen vuotta 1959, kylmän sodan aikaan 1959-1991 ja kylmän sodan jälkeiseen aikaan 1991-2006. Kirjassa painopiste on Yhdysvaltain ja Kuuban välisissä suhteissa. Katso saatavuustiedot Helmetistä, pääkaupunkiseudun yhteisestä luettelotietokannasta osoitteesta http://www.helmet.fi

Suomeksi vastaavaa teosta ei näyttäisi löytyvän. Suomeksi löytyvät ainakin Raento, Pauliina: Kuuba : maa, kansa, yhteiskunta (Helsinki : Gaudeamus Helsinki University Press, 2011) sekä Halinen, Antti: Kuubalainen Kuuba (Like : Suomen rauhanpuolustajat, 2007) Ensin mainittu selvittää kuubalaisen yhteiskunnan vaiheita Kolumbuksen ajoista alkaen. Jälkimmäinen perustuu kirjoittajan henkilökohtaisiin kokemuksiin ja siinä käsitellään Kuuban kehitystä vuodesta 1979 alkaen.