Löytyykö jouluevankeliumia (=Luuk 2,1-20) murteella, jonka erityisesti lappilaiset kokisivat omakseen? Olen menossa joulua viettämään Lappiin Pyhätunturin…

Kysytty

Löytyykö jouluevankeliumia (=Luuk 2,1-20) murteella, jonka erityisesti lappilaiset kokisivat omakseen? Olen menossa joulua viettämään Lappiin Pyhätunturin juurelle, jossa ko. tekstimuoto olisi mitä toivotuin, jos sellaista on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksesta Ilosanoma : älkää pelätkö : jouluevankeliumi murteilla / [toimitus: Kalevi Koukkunen, Vuokko Hosia, Ilse Cantell] ; [kuvitus: Rudolf Koivu. Porvoo : WSOY, 1999, ss. 33-36, löytyy jouluevankeliumi Luukkaan (2 : 1 - 20) mukaan läntisen Lapin eli Yliperän murteella Oiva Arvolan kääntämänä. Lisäksi löytyy Tulkaa tekki fölhjyyn : evankeeljumit meänkielelä/ Meänkielentänny Beng Pohjanen. 2000, ISBN 952-5279-07-9, s. 141-143.