Löytyykö jotakin lauluja isyydestä/isästä, sellaisia jotka ei olisi jäähyväislauluja vaan sopisivat lasten isän syntymäpäivillä lapsilta hänelle esitettäväksi?…

Kysytty

Löytyykö jotakin lauluja isyydestä/isästä, sellaisia jotka ei olisi jäähyväislauluja vaan sopisivat lasten isän syntymäpäivillä lapsilta hänelle esitettäväksi? Löydän paljon lauluja isistä, mutta kaikissa tulee selvästi ilmi että kyseessä on muistotyylinen teksti, hetkeen kun isä on jo poissa. Itse etsin kappaletta joka kertoisi kauniisti isyydestä, ja/tai isän tärkeydestä lapsille.

Vastaus

Vastattu

Yksittäisiä lauluja ei pysty etsimään laulun aiheen mukaan kirjastojen tietokannoista. Yleisradion Fono-tietokannasta (fono.fi) aihehaku on mahdollista, mutta tietokannassa on tietoja vain Yleisradion äänitteistä. Oletan, että tarvitset nuotin. Esimerkiksi asiasanalla isyys en löydä nuotteja ja asiasanalla isät löydän nuotin "Lauluja isälle : kokoelma isänpäivälauluja : SSAA" (Sulasol, 1998).

Monet aihepiiriin liittyvät laulut ovat selvästi lastenlauluja tai hengellisiä lauluja tai kertovat isästä jotain negatiivista. Tässä kuitenkin muutama mahdollinen laulu, joka voisi soveltua myös aikuisten lasten esitettäväksi:

Kuusisto, Ilkka: Laulu isälle (sanat Anne Lindeberg-Piiroinen; alkusanat: Isä, isä isä! Tämä laulu on isälle!)

Korpilahti, Martti: Isä (sanat Martti Korpilahti; alkusanat: Isä monta kertaa unhoittuu)

Korpilahti, Martti: Laulu isälle (sanat Martti Korpilahti; alkusanat: Isä kulta, ma sulle laulan)