Löytyykö jostakin varmistus näiden henkilöiden suomenkielisilille viroille? Kenraali Heusinger, chief of the operations branch of the general staff of the army…

Kysytty

Löytyykö jostakin varmistus näiden henkilöiden suomenkielisilille viroille?
Kenraali Heusinger, chief of the operations branch of the general staff of the army and deputy of the chief of the general staff
kenraali Korten chief of the general staff of the air foce
eversti brandt general staff
kenraali Bodenschatz Göring's liaison officer
kenraali Schmundt,
everstiluutnantti Borgmann
von Puttkamer
merivoimien kapteeni Assman´n
Voss
kenraali Worlimont, deputy chief of the armed forces
kenraali Jodl, chief of the armed forces operations staff

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseisiä henkilöitä yhdistää pian elokuvan muodossa ajankohtaiseksi tuleva asia,
eli he kaikki olivat läsnä 20.7.1944 tapahtuneessa Hitlerin salamurhayrityksessä -
osa menehtyi, osa haavoittui. Herrojen virkanimikkeiden suomenkieliset vastineet
löytyivät yhdistelemällä tietoja muutamasta eri lähteestä. Tässä yhdenlaiset
suomalaiset vastineet:

Kenraali Heusinger: Pääesikunnan (OKW) operatiivisen osaston päällikkö (ja
pääesikunnan päällikön sijainen)

Kenraali Korten: Ilmavoimien (Luftwaffe) esikuntapäällikkö.

Eversti Brandt: Esikuntaupseeri, kenr.Heusingerin apulainen.

Kenraali Bodenschatz: Hermann Göringin yhteysupseeri Hitlerin päämajassa

Kenraali Schmundt: Asevoimien (Wehrmacht) henkilöstöpäällikkö

Everstiluutnantti Borgmann: Esikuntaupseeri

Kontra-amiraali von Puttkamer: Hitlerin merivoimien adjutantti

Kapteeni Assman: Ei löytynyt tarkempaa tietoa, todennäköisesti adjutantti.

Amiraali Voss: Laivaston yhteysupseeri Hitlerin päämajassa

Kenraali Warlimont: Asevoimien apulaisoperaatiopäällikkö

Kenraali Jodl: Asevoimien operaatiopäällikkö / Päämajamestari

Hyvä yleisesitys tapauksesta on esimerkiksi Paul Berbenin "Salaliitto Hitleriä
vastaan". Käännöksissä auttavat erilaiset sotilassanastot, esim.
Englantilais-suomalainen sotilassanasto (Pääesikunnan koulutusosasto, 1989).