suomen kielen kielioppisäännöt

Kysytty

Löytyykö jostakin sellaista äidinkielen kirjaa, jossa olisi pääpiirteittään koottu kaikki suomen kielen kielioppisäännöt? Sellainen mikä soveltuisi romaanikäsikirjoituksen kielentarkistuksen ja kielioppivirheiden löytämisen tueksi.
Tarvitsisin ainakin perinpohjaiset yhdyssanasäännöt, pilkkusäännöt, lainausmerkkisäännöt ja lyhentämissäännöt, niin että kaikki olisi saman oppikirjan sisällä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakin seuraavista kirjoista löytyy mainitsemasi kielioppisäännöt ja paljon muutakin. Osasta on useampi painos, merkitsin listaan uusimman.

- Iisa, Oittinen & Piehl: Kielenhuollon käsikirja (Yrityskirjat 2012)
- Harmanen, Kaipainen & Murto: Uusi apulainen : kieliopas (Laatusana 2009)
- Leino: Suomen kielioppi (Otava 2015)
- Eronen: Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (Kotimaisten kielten keskus 2017)
- Hakulinen: Iso Suomen kielioppi (SKS 2004). Tämä taitaa olla kattavin suomen kielen kielioppikirja mutta laajuutensa vuoksi ei ehkä käytännöllisin. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus on julkaissut siitä verkkoversion, joka löytyy täältä: https://kaino.kotus.fi/visk/etusivu.php

3 ääntä

Kommentit

Iso suomen kielioppi ei ole kirjoittamisen opas! Se on tieteellinen systemaattinen esitys suomen kielen rakenteista. "Kielioppi" ei siinä tarkoita kielenhuollon opettamista.
Mutta missä linkki kielitoimiston sivujen oppaisiin?

- Luukkonen, Marsa: Hauskaa kielenhuoltoa! Kielenhuollon opas (WSOY 2014)