Löytyykö jostain tieto, mitä kirjoja yliopistossa luetaan tiettyä tutkintoa varten? Esim psykologia tai vaikka yhteiskuntapolitiikka.

Kysytty

Löytyykö jostain tieto, mitä kirjoja yliopistossa luetaan tiettyä tutkintoa varten? Esim psykologia tai vaikka yhteiskuntapolitiikka.

Vastaus

Vastattu

Tiedot tutkintojen rakenteesta ja laajuudesta sekä niihin kuuluvasta kirjallisuudesta löytyvät yliopistojen sivuilta. Kurssivaatimukset, sisällöt ja kirjallisuus vaihtelevat yliopistoittain ja vuosittain. Esim. Helsingin yliopiston psykologian opinnot opinnot koostuvat monista kursseista, joilla on eri kirjallisuusvaatimukset.

Esim. Neurotieteiden ja neuropsykologian pakollisiin kursseihin kuuluvat Helsingissä:

"Pennington et al. Diagnosing Learning Disorders, from science to practice (2018, 3rd ed.)

Anderson et al., Developmental Neuropsychology, a clinical approach (2019, 2nd ed., s:lle 259 saakka)

Simon Baron-Cohen: Autism and Asperger Syndrome - the facts (2008)" Koulutusohjelman opintotarjonta

Kirjat ovat siis melko hajallaan eri sivuilla ja niitä joutuu etsimään melko paljon. Opiskelijoille on varmaankin intranetissä tarjolla tiivistettyjä listoja vaaditusta kirjallisuudesta.

Vanhempia kirjalistoja löytyy yhä netistä esim. Jyväskylän yliopiston vaatimukset 2015

Monet tieteenalat ovat siirtyneet käyttämään kirjojen sijasta paljon tiedeartikkeleita. Esim. Psykologian valintakokeisiin luettiin tänä vuonna vain artikkeleita.

"Artikkelit (1-7):

  1. Hajian-Tilaki, K. (2013): Receiver Operating Characteristic (ROC) Curve Analysis for Medical Diagnostic Test Evaluation
  2. Harris, J.M. et al (2019): Neuropsychological Differentiation of Progressive Aphasic Disorders

  3. Hyvönen, K. at al (2018): Profiles of Nature Exposure and Outdoor Activities Associated With Occupational Well-Being Among Employees
  4. Jehkonen, M. & Yliranta, A. (2015): Tahdonalaisten liikkeiden häiriöt eli apraksiat
  5. Kohonen, I., Kuula-Luumi, A. & Spoof, S.-K. (2019): Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa – Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2019 HUOM. Luetaan vain kappaleet 3 ja 4. Teksti on erikseen sekä suomeksi että ruotsiksi samassa tiedostossa.
  6. Levy, E. et al (2020): The effects of intensive speech treatment on intelligibility in Parkinson’s disease: A randomized controlled trial
  7. Puolakanaho, A., Kiuru, N., & Lappalainen, P. (2019): HOT-pohjaiset verkko- ja mobiili-interventiot nuorten koulutyön tukena" https://www2.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-ja-logopedian-valintakoeyhteistyo/valintakoe#section-82180