Löytyykö jostain listaa vanhoista lasten kesäsiirtolapaikoista?

Kysytty

Löytyykö jostain listaa vanhoista lasten kesäsiirtolapaikoista?
Erityisesti kiinnostaisi tietää onko 1920-luvulla ollut lasten kesäsiirtola Lohjalla, Peitsalossa.

Vastaus

Vastattu

Lohjan rakennetun ympäristön inventointiluettelosta löysin pätkän Peitsalon historiaa:"Jalassaaren ja sen lähisaarten ensimmäinen varsinainen huvilanrakentaja oli tunnettu kirjallisuusmies ja toimittaja Antti Jalava (ent. Almberg), joka osti vuonna 1896 (mahdollisesti jo aiemmin) palstan Jalassaaren itäkärjestä. Hirsinen, satulakattoinen huvila valmistui vuoden 1897 kesäkuussa ja sai nimekseen Peitsalo Laitilassa sijainneen sukutilan mukaan. Antti Jalavan jälkeen sisarukset Väinö ja Ilona Jalava pitivät huvilaa aluksi yhdessä. Sittemmin Ilona rakensi samalle palstalle oman huvilan. Vuonna 1936 60-vuotispäivänään Väinö olisi halunnut lahjoittaa Peitsalon Kansallisteatterin näyttelijöille kesäkodiksi, mikä jäi toteutumatta. Peitsalossa oli aikoinaan paljon palvelusväkeä; kaksi henkilöä ympäri vuoden ja kolme kesäisin. Henkilökunta asui ympäri vuoden Peitsalon lounaispuolella olevassa Helkalassa. Vuonna 1963 Peitsalo ympäröivine maineen jaettiin Antti Jalavan veljenpoikien kesken. Nykyiselle omistajalle, Antti Jalavan veljenpojan pojalle, huvila siirtyi vuonna 1973. Ympärillä olevat huvilat kuuluvat edelleen saman suvun jäsenille." https://lohja.emmi.fi/l/fjb8Mnn7qb2P

Samasta dokumentista löysin maininnan kesäsiirtolasta Kirkniemen kartanon koululla. "Koulun lakkauttamisen jälkeen rakennus oli kesäsiirtolana, kun silloinen kartanonrouva Olly Donner perusti rakennukseen yhdessä Folkhälsanin kanssa kesäsiirtolan helsinkiläisille lapsille. Rakennus on ollut 1980- luvulta lähtien asuinkäytössä." https://lohja.emmi.fi/l/fjb8Mnn7qb2P

Asiaa kannattaa varmaan selvitellä Lohjan museon kanssa. museo@lohja.fi tai p. +358 44 369 4204. Kysymykseen saattavat osata vastata myös LOHJAN KOTISEUTUTUTKIMUKSEN YSTÄVÄT RYn jäsenet. https://lohjankotiseutuyhdistys.wordpress.com/