Löytyykö jostain kirjasta tietoa vetoketjun historiasta? Etsin tietoa nimeenomaan kuka sen keksi, milloin ja mihin tarpeeseen?

Kysytty

Löytyykö jostain kirjasta tietoa vetoketjun historiasta? Etsin tietoa nimeenomaan kuka sen keksi, milloin ja mihin tarpeeseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vetoketjun "esiasteen" keksi amerikkalainen insinööri Whitcomb Judson 1893. Tällä hakaslukolla kiinnitettiin miesten nappikengät. Nykyaikaisen vetoketjun kehitti ruotsalainen insinööri Gideon Sundbäck n. 1913. Monista keksintöjä käsittelevistä kirjoista löytyy tietoa vetoketjusta, mm. Valittujen Palojen Tiedä ja hämmästy -teoksesta.