Löytyykö Jorma Ikävalkon tekemää nuottiparia Jaivuri Jooseppi Johansson ja Joulusahti?

Kysytty

Löytyykö Jorma Ikävalkon tekemää nuottiparia Jaivuri Jooseppi Johansson ja Joulusahti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jorma Ikävalkon sävellykset "Laivuri Jooseppi Johansson" ja "Joulusahti" on kyllä julkaistu samalla 78 kierroksen savikiekolla vuonna 1949, ja levy näyttää sisältyvän Kansalliskirjaston äänitekokoelmaan. Sen sijaan Suomen kansallisdiskografia Viola ei tunne nuottijulkaisua, jossa molemmat kappaleet olisivat. "Laivuri Jooseppi Johansson" kylläkin on ilmestynyt nuottijulkaisussa "Valioiskelmiä hanurille 2" (1952), mutta tätäkään julkaisua en onnistunut löytämään kirjastojen tietokannoista. "Joulusahtia" taas ei nuottina löytynyt lainkaan. Toisaalta Viola-tietokannassa ei välttämättä vielä ole kattavasti kaikkia suomalaisia nuottijulkaisuja, jotka ovat ilmestyneet ennen vuotta 1977, joten periaatteessa sellainen on tietysti saatettu julkaista. Sen saatavuus kuitenkin vaikuttaa hyvin epätodennäköiseltä, koska sitä ei löydy Helmetistä, yliopistokirjastojen yhteistietokannasta Lindasta, taideyliopistojen yhteistietokannasta Arscasta, Varastokirjatson tietokannasta Vaarista, eikä Frank-monihaulla maakuntakirjastoistakaan.