Löytyykö helmetistä vahvojen suomalaisten feministien kirjoja? Ei romaaneja.

Kysytty

Löytyykö helmetistä vahvojen suomalaisten feministien kirjoja? Ei romaaneja.

Vastaus

Vastattu

Käytin feministien määrittelyssä Wikipedian artikkelia. Se on tietenkin vain muutaman kirjoittajan totuus ja Suomesta löytyy varmasti muitakin feministeiksi tunnustautuvia ihmisiä. Wikipedia

Aloitin teosten etsinnän Kaari Utriosta.

Tein tarkennetun Helmet haun: Tekijä Utrio, Kaari (ei ) aihe kaunokirjallisuus - rajaus kirja ja aikuisten kokoelma.

Haku toi 41 tulosta esim. Bella donna: kaunis nainen kautta aikojen, Suomen naisen tie - pirtistä parlamenttiin sekä Kiilusilmä feministi, eli, miksi en enää matkusta junassa. Helmet-haku

Sama haku (nimi vain vaihtuu)  löysi Margherita Zilliacuksen kirjan Rätten till drömmar : rapport från Guinea Helmet-haku

Kokeilin samaan tapaan muitakin wikipedia listan nimiä. Kaikki heistä eivät ole kuitenkaan kirjoittaneet feministisiä tietokirjoja.

Muutamia kuitenkin löytyy esim.

Naisten itsepuolustus : ota yö takaisin! / Sunniva Drake

Tasa-arvo toisin nähtynä: oikeuden ja politiikan näkökulmia tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen / toimittaneet Johanna Kantola, Kevät Nousiainen & Milja Saari

Kaikenlaista rohkeutta / toimittaneet Ilari Hetemäki, Hannu Koskinen, Tuija Pulkkinen, Esa Väliverronen ; tekijät: Pekka Aula [ja 44 muuta].  sekä

Hankala sukupuoli : feminismi ja identiteetin kumous / Judith Butler ; suomentaneet Tuija Pulkkinen & Leena-Maija Rossi

Arjen kuningattaret / Tuula Haatainen

Tää on taas tätä : parisuhteen sanakirja / Kaarina Hazard, Olli Löytty

Naisten raamattu : tätä kertomusta en unohda / toimittanut Kirsi Hiilamo

Feministin käsikirja / Liisa Huhta & Rosa Meriläinen ; [kuvat: Tiitu Takalo]  sekä

Se : seksipuhekirja / Rosa Meriläinen, Sanna Seiko Salo ; kuvittanut Jutta Kivilompolo. Helmet

1 ääntä

Kommentit

Judith Butler..?

Noin 10 myyttiä feminismistä / Maryan Abdulkarim, Eveliina Talvitie.
Ennen kaikkea feministi / Minja Koskela
Sinut on nähty / Anu Silfverberg
Kurittomat : jumalattaria, nykynaisia ja muita kauheita akkoja / Kaisa Pulakka
Tästä äiti varoitti / Anna Kontula
Ratkaisuja läskeille / Raisa Omaheimo.
Ruskeat Tytöt : tunne-esseitä / Koko Hubara

Kiitos sinulle hyvistä vinkeistä!!!