Löytyykö Heikki Klemetin säveltämän Radioukkelien laulun (san. Ilmari Jäämaa 1932) nuotteja mistään? Voi olla myös muodossa Radioukkeleiden laulu. Sanat…

Kysytty

Löytyykö Heikki Klemetin säveltämän Radioukkelien laulun (san. Ilmari Jäämaa 1932) nuotteja mistään? Voi olla myös muodossa Radioukkeleiden laulu.
Sanat tiedetään, mutta ei sävellystä löydy mistään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin Sanomien pikku-uutisen mukaan (19.02.1934 s. 8) "Radioukkelien laulu" esitettiin ensimmäisen kerran Suomen Radioamatööriliiton vuosikokouksessa 18.02.1934. Tämän Heikki Klemetin erityisesti SRAL:lle säveltämän laulun esitti oopperalaulaja Heimo Heimola veljensä säestämänä käsikirjoituksesta.

En löytänyt laulusta julkaistua nuottia, mutta sen käsikirjoitus sisältyy Yleisradion sävellyskäsikirjoituskokoelmaan, jonka Yleisradio on lahjoittanut Kansalliskirjaston käsikirjoituskokoelmiin. Luettelossa laulun nimi on "Radioukkelien laulu" ja luettelon mukaan nuotinnos on lauluäänelle ja pianolle. Kansalliskirjaston käsikirjoituskokoelmien aineistoja voi käyttää vain Kansalliskirjaston erikoislukusalissa. Erikoislukusalissa työskentelyyn on ohjeita alla mainitun sivun alaosassa.

Kansalliskirjaston aineiston saatavuus ja käyttö:

https://www.kansalliskirjasto.fi/fi/aineistot/aineiston-saatavuus-ja-kaytto

Luettelo Yleisradion käsikirjoituskokoelmaan sisältyvistä teoksista Kansalliskirjastossa:

https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/100034/696%20Yleisradio.pdf?sequence=2