Löytyyko Hakkapeliitta lehti vuodelta 1936 numero 36 lehdessä vastilalainen Matti Hannula lentokoneensa kanssa lentokonehallin edessä.Siitä haluaisin kopion…

Kysytty

Löytyyko Hakkapeliitta lehti vuodelta 1936 numero 36 lehdessä vastilalainen Matti Hannula lentokoneensa kanssa lentokonehallin edessä.Siitä haluaisin kopion kylällä tehtävään historiikkiin.

Vastaus

Vastattu

Kansalliskirjasto on digitoinut Hakkapeliitta-lehden numerot, mutta ne ovat vapaasti verkon kautta käytettävissä vain vuoteen 1929 asti. Sitä uudemmat vuosikerrat täytyy tutkia jossain ns. vapaakappalekirjastossa, joista kysyjän kotikuntaa lähinnä on Kansalliskirjasto Helsingissä. Toinen vaihtoehto on mennä omaan kirjastoon ja pyytää heitä tilaamaan kyseinen numero Kuopiossa sijaitsevasta Varastokirjastosta. Varastokirjaston palvelut ovat maksuttomia, mutta oma kirjasto saattaa veloittaa postikulut.

Vaikka valokuva on noinkin vanha, ei sen käyttäminen suurelle yleisölle tehtävässä historiikissa ole automaattisesti sallittua ilman lupaa. Kaikki valokuvat nauttivat 50 vuoden suojaa ottamishetkestä ja tämä suoja on jo kadonnut. Jos kuva kuitenkin katsotaan itsenäiseksi valokuvateokseksi (sellaisia ovat kaikki ammattikuvaajien kuvat ja moni amatöörikuvakin), se on suojattu 70 vuotta kuvaajan kuolemasta laskettuna. Jos kuvaajaa ei ole lehdessä mainittu tai kuvaajan kuolinvuotta ei saada selville, täytyy julkaisijan laittaa historiikkiin toteamus siitä, että kaikkien kuvien tekijänoikeudellista asemaa ei ole pystytty selvittämään.

Heikki Poroila