Löytyykö Espoosta ruotsin kielen taitavaa hammaslääkäriä?

Kysytty

Löytyykö Espoosta ruotsin kielen taitavaa hammaslääkäriä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Espoo on kaksikielinen kunta, joten Espoon kuuluu tarjota terveyspalveluja myös ruotsiksi. Asiasta säädetään Terveydenhuoltolaissa ja Kielilaissa.

Terveydenhuoltolain kuudesta pykälästä:

"Kaksikielisen kunnan ja kaksikielisiä tai sekä suomen- että ruotsinkielisiä kuntia käsittävän kuntayhtymän on järjestettävä terveydenhuollon palvelunsa suomen ja ruotsin kielellä siten, että asiakas ja potilas saavat palvelut valitsemallaan kielellä.

Potilaan ja asiakkaan oikeudesta käyttää suomen tai ruotsin kieltä, tulla kuulluksi ja saada toimituskirjansa suomen tai ruotsin kielellä sekä hänen oikeudestaan tulkkaukseen näitä kieliä viranomaisissa käytettäessä säädetään kielilain (423/2003) 10, 18 ja 20 §:ssä."

Terveydenhuoltolaki
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326

Kielilaki
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030423

1 ääntä

Kommentit

Sivullinen saa käsityksen, että kysyjä etsii ruotsintaitoista hammaslääkäriä eikä lakipykäliä kielellisistä oikeuksista. - Vai jättikö kirjasto osan kysymyksestä julkaisematta?