Löytyykö aiheista suvaitsevaisuus, suvaitsemattomuus, erilaisuus, maahanmuuttaja,rasismi kirjallisuutta, runoja, musiikkia?

Kysytty

Löytyykö aiheista suvaitsevaisuus, suvaitsemattomuus, erilaisuus, maahanmuuttaja,rasismi kirjallisuutta, runoja, musiikkia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksesi on erittäin laaja ja aiheesta löytyy paljon aineistoa, tässä joitakin:

Tietokirjallisuus: (luokassa 32.2, 30.12)
Söderling, Ismo: Perheitä meiltä ja muualta
Antikainen, Ari: Kasvatus, elämänkulku ja yhteiskunta
Elävänä Euroopassa
Erkkilä, Jaana: Kaukana kotona
Isaksson, Pekka: Kallonmittaajia ja skinejä
Jaakkola, Magdalena: Maahanmuutto ja etniset asenteet
Jelloun, Tahar Ben: Isä, mitä on rasismi?
Karemaa, Outi: Vihollisia, vainoojia, syöpäläisiä
Kekäläinen, Annu: Erikoisaurinko 60. leveyspiirillä
Lindqvist, Sven: Rasismin vastustajia
Maahanmuuttajat : kulttuurien kohtaaminen Suomessa
Nimeni ei ole pakolainen
Näkökulmia monikulttuuriseen Suomeen
Ollikainen, Marketta: Vankkurikansan perilliset
Rinkinen, Terhi: Egomatka
Wahlström, Riitta: Suvaisevuuteen kasvattaminen
Lövås, Edin: Ei herroina halliten…
Tarkki, Jarmo: Tasa-arvo: saavutuksia ja haasteita

Kaunokirjallisuutta:
Bunker, Edwars: Elukkatehdas
Connelly, Michael: Enkelten portaat
Forsyth, Frederick: Musta manifesti
Hiaasen, Carl: Onnen koukussa
Humphreys, Helen: Pilvien syleilyssä
Kellerman, Jonatha: Vahvimman oikeus
Lansdale, Joe: Julma aika
Macdonald, Ann-Marie: Armoton yö
Marciano, Francesca: Afrikan taivas
Mosley, Walter: Musta Betty
Salmi, Vexi: Elvis elää
Karpio, Markuu: 3 siltaa mantereelta
Lehtonen, Kimmo: Timbuktun hetket
Pääsenkö mukaan?
Koivisto, Sesse: Säröjä lasitalossa
Köngäs, Heidi: Luvattu
Tiainen, Marja-Leena: Kulmakaupan naiset
Westö, Kjell: Isän nimeen

Voit tarkistaa aineiston saatavuustiedot Anders-aineistotietokannasta (http://webkirjasto.kpnet.fi ) tai etsiä lisää aiheeseen sopivia teoksia kirjoittamalla hakusanan kenttään Aihe/kohde.

Internet-linkkejä aiheeseen löydät antamillasi hakusanoilla linkkikirjastosta http://www.kirjastot.fi/linkkikirjasto/ , josta löytyy linkki mm. Oulun lyseon ja asiantuntijaryhmän laajaan kuvaukseen rasismista ja sen ilmenemismuodoista (http://www.lyseo.edu.ouka.fi/suvaitsevaisuus/ ).

Voit myös tutustua Monikulttuurisen kirjaston sivuihin osoitteessa http://www.lib.hel.fi/mcl/ .

4 ääntä

Kommentit

Hei, se on RINKINEN TERHI ei Terho, joka on kirjoittanut Egomatka - matka omaan itseensä ja oman suvaitsevaisuustasonsa löytämiseen v 2000