Löytyiskö tälle suomennosta? No man deserves his freedom or his life who does not daily win them anew Johann Wolfgang von Goethe Faust

Kysytty

Hei,

Löytyiskö tälle suomennosta?

No man deserves his freedom or his life
who does not daily win them anew

Johann Wolfgang von Goethe
Faust

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,
kyseinen säe on osa Faustin viimeisistä sanoista ja kuuluu O. Mannisen suomentamana näin: "(Niin, siihen mieleen menen, siihen jäänkin, se viimeisin on viisaus:)vapauteen vain se kelpaa, elämäänkin, kell' yhä niist' on kilvoitus."