Löytyisiköhän mistään tällaista tonttuleikkilaulua? Leikkiä on leikitty kansakoulussa ainakin joskus 1930-luvun alkupuolella. Sanat alkavat suunnilleen näin:…

Kysytty

Hei! Löytyisiköhän mistään tällaista tonttuleikkilaulua? Leikkiä on leikitty kansakoulussa ainakin joskus 1930-luvun alkupuolella. Sanat alkavat suunnilleen näin: Pikku tonttuset nää tänne kiirehtää sekä nostavat töppöistä jalkaa. Sinikatsehessaan kuni taivahan näät, pikku tontut on huolia vailla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuomas Piirosen kirjan Joulun lauluperinne : joululauluhakemisto mukaan näillä sanoilla alkava laulu ("Pikku tonttuset nää tänne") on Hilkka Virtasen "Tonttujen viesti". Kirjan mukaan siihen löytyy nuotti ja sanat lehdestä Alakansakoulu 1934:24 (Valistus).