Löytyisiköhän Kipparikvartetin esittämien laulujen nuotteja? 1950-luvulla on ilmeisesti ilmestynyt joitakin vihkosia?

Kysytty

Löytyisiköhän Kipparikvartetin esittämien laulujen nuotteja?
1950-luvulla on ilmeisesti ilmestynyt joitakin vihkosia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisten kirjastojen nuottikokoelmissa on perin vähän 1960-lukua vanhempaa populaarimusiikin nuottiaineistoa, joten mainitsemiasi 1950-luvulla ilmestyneitä vihkosia ei todellakaan ole. Kipparikvartetin ohjelmistoon kuuluneita lauluja löytyy kuitenkin monista nuottikokoelmista. Hakeminen on kohtalaisen työlästä, koska niitä on etsittävä kappaleiden nimillä.

Jos Kipparikvartetin ohjelmisto (siis laulujen nimet) on tuttua, voit etsiä niitä PLUSSA-tietokannasta http://www.libplussa.fi/. Kannattaa valita tarkennettu haku, jossa voi valita nimekkeen (kappaleen nimi) ja nuottijulkaisut. Mikäli laulujen nimet eivät ole tiedossa, voit ensin etsiä vaikkapa Kipparikvartetin CD-levyn "Unohtamattomat" tai "Muistoissamme" samaisesta tietokannasta, katsoa niiden täydet tiedot ja lähteä sen jälkeen etsimään haluttuja kappaleita kuvatulla tavalla.

Näin löydetyt nuotit ovat standardinuotinnosta ja mikäli haluat alkuperäisiä nuotteja stemmoineen, on niitä varten paras kääntyä Suomen Jazz & Pop Arkiston puoleen. Yhteystiedot löytyvät netistä osoitteesta http://www.musicfinland.com/japa/japa.html.

Koska arkisto on periaatteessa tutkimuskäyttöön tarkoitettu, eikä kaikkea arkistoitua nuottimateriaalia ole vielä luetteloitu, kannattaa sinne soittaa ensin ja sopia asiasta. On hyvä varautua siihenkin, että perusteellinen tutkimustyö antaa laihan lopputuloksen.