Löytyisiköhän jostakin kirjasta tonttuleikki: Jouluyönä hämyisehen aikaan koko salo vaipuu sadun taikaan. Lumivaipan alla luonto makaa jne. Leikkiä on leikitty…

Kysytty

Löytyisiköhän jostakin kirjasta tonttuleikki:

Jouluyönä hämyisehen aikaan
koko salo vaipuu sadun taikaan.
Lumivaipan alla luonto makaa jne.
Leikkiä on leikitty ainakin 1930-luvulla.

Vastaus

Vastattu

Kaarina Korpin kirjasta "Laulu- ja laululeikkikirja : kouluja ja lastentarhoja varten" (Karisto, 1947, 2. painos, s. 22-26) löytyy laulu "Tontut jouluyönä", joka alkaa: "Jouluyönä hämyisehen aikaan koko salo vaipuu sadun taikaan". Laulun on säveltänyt Armas Nyman ja sanoittanut ilmeisesti Kaarina Korppi. Kirjassa on laulun melodianuotinnos, sanat ja leikkiohjeet.