Löytyisikö vinkkiä suomalaisista romaaneista, jotka kertovat jonkin suvun tarinaa usealta vuosikymmeneltä, samaan tapaan kuin esim. Isabel Allenden Henkien…

Kysytty

Löytyisikö vinkkiä suomalaisista romaaneista, jotka kertovat jonkin suvun tarinaa usealta vuosikymmeneltä, samaan tapaan kuin esim. Isabel Allenden Henkien talo tai Garcia Marquezin Sadan vuoden yksinäisyys? Jos löydätte joitakin tällaisia, kertoisitteko myös, miten löysitte ne (jollakin haulla, omien lukukokemusten perusteella jne.)? Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoitatko pelkkää sukuromaania vai tulisiko siinä olla siis myös maagisen realismin piirteitä?

Sukuromaaneja löytyy kyllä ja voit hakea niitä pääkaupunkiseudun Helmet-tietokannasta esi-merkiksi hakusanoilla ”sukuromaanit” ”suvut” ja ”suomi”. Tässä muutamia poimintoja kirjastomme kokoelmasta:

Westö, Kjell: Isän nimeen
Rissanen, Pirjo: Kevätniemi
Tuominen, Pirjo: Puoliherran huone
Kettu, Katja: Surujenkerääjä
Linna, Väinö: Täällä pohjantähden alla
Joenpelto, Eeva: Lohja-sarja
Hämeen-Anttila, Virpi: Perijät

Maagista realismia sisältäviä suomalaisia sukuromaaneja en löytänyt, mutta mikäli Gabriel García Márquezin tyyli muuten miellyttää, voit hakea vastaavia teoksia Helmet-tietokannasta hakusanoin ”maaginen realismi”.

On olemassa myös kaunokirjallisuuteen keskittynyt Roma-tietokanta,
http://www.pori.fi/kirjasto/roma/, joka on Erkki Salon kokoama ja Porin kaupunginkirjaston sekä Satakunnan maakuntakirjaston julkaisema. Tietokannasta voi myös hakea hakusanalla ”sukuromaanit”.

Helsingin sanomilla on myös kirjavinkkaukseen suunniteltu Klassikkoautomaatti, http://www2.hs.fi/klik/klassikkoautomaatti/klassikko_kysymykset.html, johon voit syöttää halua-masi hakuehdot ja kone suosittelee sinulle sopivaa kirjallisuutta.