Löytyisikö tietoa siitä, milloin edesmennyt kirjalija Elina Arohonka palasi Hämeenlinnaan siis tarkkaa vuotta tms. tietoa, koska kuolinpaikaksi on merkitty…

Kysytty

Löytyisikö tietoa siitä, milloin edesmennyt kirjalija Elina Arohonka palasi Hämeenlinnaan siis tarkkaa vuotta tms. tietoa, koska kuolinpaikaksi on merkitty Hämeenlinna? Työskentelikö hän opettajana myös Hämeenlinnassa?

http://www.hamewiki.fi/wiki/Elina_Arohonka_%28Elina_Aro%29

Kiitos tiedosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hämeenlinnan kaupunkiuutisissa on vuonna 1994 ilmestynyt Elina Arohongan haastattelu, jossa kerrotaan kirjailijan muuttaneen Hämeenlinnaan. Valitettavasti tästä lehtileikkeestä puuttuu tarkka päivämäärä, mutta jutun perusteella näyttäisi siltä, että muutto on tapahtunut vasta vähän ennen haastattelua, vuonna 1994 tai aikaisintaan loppuvuodesta 1993. Hämeenlinnaan muuttaessaan Elina Arohonka (kirjailijanimi Elina Aro) oli jo yli seitsemänkymmentävuotias eikä toiminut täällä enää opettajana.

1 ääntä

Kommentit

Arohonka eläköityi Kastun lukiosta keväällä vuonna 1988.

Näin kysymyksen vasta nyt, mutta toivottavasti tästä tarkennuksesta on yhä apua.

Isoäitini Elina muutti Hämeenlinnaan juuri ennen 70-vuotispäiviään eli marraskuussa 1993. Hän oli jo aikaisemmin siirtänyt kirjansa Hämeenlinnaan 1988 tai 1989, koska oli joutunut luopumaan työstään sairauskohtauksen vuoksi 1988. Muutto tapahtui kuitenkin vasta 1993, kun isoäidille oli remontoitu sopiva asunto.