Löytyisikö tämän lauseen suomennosta ja sille sivunumeroa? “How selfish soever man may be supposed, there are evidently some principles in his nature, which…

Kysytty

Löytyisikö tämän lauseen suomennosta ja sille sivunumeroa?

“How selfish soever man may be supposed, there are evidently some principles in his nature, which interest him in the fortune of others, and render their happiness necessary to him, though he derives nothing from it except the pleasure of seeing it.” —Adam Smith: Moraalituntojen teoria (suom. Matti Norri, Gummerus 2003)

Vastaus

Vastattu

Kyseinen sitaatti Adam Smithiltä kuuluu Matti Norrin suomentamana näin:

"Oletetaanpa ihmisen olevan miten itsekäs tahansa, on ilmeistä, että ihmisluonnossa on vaikuttumia, jotka saavat hänet kiinnostumaan muiden kohtalosta, ja että muiden onni ja menestys välttämättä vaikuttaa häneen, vaikkei kostuisi siitä muuta kuin mielihyvän sen näkemisestä.".

Adam Smith: Moraalituntojen teoria (suom. Matti Norri, Gummerus 2003, s. 29)