Löytyisikö sellaista kirjaa missä opetettaisiin sirkustemppuja? Temppujen taso pitäisi olla sellainen että niitä voisi tehdä 3 vuotiaan kanssa.

Kysytty

Löytyisikö sellaista kirjaa missä opetettaisiin sirkustemppuja? Temppujen taso pitäisi olla sellainen että niitä voisi tehdä 3 vuotiaan kanssa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sirkustemppuja opetetaan esimerkiksi seuraavissa kirjoissa:

Markku Aulanko & Kari Nieminen, Sirkustaitojen käsikirja. Otava, 1989
Markku Aulanko & Björn Gammals, Sirkustemppuja palloilla, renkailla ja keiloilla. Otava, 1987
Jari Siljamäki, Klovnerian käsikirja : miten esiintyä klovnina. Atena, 2010

Suurin osa näissä kirjoissa esitellyistä tempuista tosin lienevät soveliaimpia hieman kolmea vuotta vanhemmille aloitteleville sirkustaiteilijoille, mutta jonkin verran pienille lapsille soveltuvia ohjelmanumeroita näistäkin löytynee.

Ruotsintaitoisille suosittelisin lisäksi Claudío Madían italiankielisestä alkuteoksesta käännettyä kirjaa Gör din egen cirkus (Alfabeta, 2005), joka on suunnattu nimenomaisesti lapsille. Myös Lennart Jacobsonin ja Tinou Mérigot'n Cirkuskonster : handbok för nybörjare (Bonnier Carlsen, 2001) sisältää lapsille sopivia temppuja.