Löytyisikö satua tai tarinaa kuninkaasta, kuninkaan lapsesta ja muurahaisista? Ilmeisesti sen on jonkinlainen tarina vanhasta koulukirjasta, mutta onko se…

Kysytty

Hei!
Löytyisikö satua tai tarinaa kuninkaasta, kuninkaan lapsesta ja muurahaisista? Ilmeisesti sen on jonkinlainen tarina vanhasta koulukirjasta, mutta onko se sitten oikein satukirjana, niin en tiedä?! Siinä muurahaiset osaavat asioita ilman opettamista ja sitten kuningas sulkee lapsen huoneeseen ja huomaakin, että ihminen ei opikaan ilman mallia ja opettamista, vaan taantuu lähes eläimen tasolle. Mieleen on jäänyt ajatus, että se olisi Topeliuksen kirjoittama.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarina on Topeliuksen kirjoittama ja nimeltään "Kasper ei saanut oppia mitään". Se löytyy Zacharias Topeliuksen kirjasta Naturens bok (1856), joka ilmestyi suomeksi vuonna 1860 nimellä "Luonnonkirja ala-alkeiskouluin tarpeeksi" Johan Bäckwallin kääntämänä. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura on julkaissut tämän käännöksen uudelleen vuonna 2009. Siinä tarina Kasperista on sivuilla 9-11. Kieli on vanhaa suomea. Kasper ei ilmeisesti ole kuninkaan oma poika. Tarinassa hänet suljetaan kuninkaan puutarhaan, jota ympäröi korkea muuri ja jossa hän ei tapaa yhtään ihmistä.

Tarina löytyy myös monista lukukirjoista. Esim. Kultaisessa lukukirjassa (Martti Haavio, Aale Tynni, A. Hinkkanen, kuvittanut Maija Karma, WSOY, 1957, s. 3-5) se on nimellä "Kasper, joka ei saanut oppia mitään". Suomentajan nimeä ei ole mainittu, mutta kieli on nykylukijalle sujuvaa luettavaa. Tarina on tässä suomennoksessa jaettu kolmeen osaan ja jokaisella osalla on oma otsikko.

Tarina Kasperista sisältyy myös esim. Valistuksen lukukirjaan yläkansakoulun ensimmäistä ja toista lukuvuotta varten. Tästä lukukirjasta on useita painoksia (1. painos 1906), mutta ainakin vuonna 1941 ilmestyneessä painoksessa tarina on mukana.