Löytyisikö mitään julkaisua, jossa olisi tutkittu jonkun romaanin/fiktiivisten henkilöiden kautta kyseisen aikalaisyhteisön ongelmia tms. Esimerkkinä mieleen…

Kysytty

Hei!
Löytyisikö mitään julkaisua, jossa olisi tutkittu jonkun romaanin/fiktiivisten henkilöiden kautta kyseisen aikalaisyhteisön ongelmia tms. Esimerkkinä mieleen tulee Isä Camillo -kirjat, joissa pappi ja Peppone edustavat eri aatteita/ poliittisia suuntauksia, jolloin abstraktimmat teemat muuttuvat yksilöiden väliseksi draamaksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuopion kaupunginkirjaston Salli-tietokannan tarkennetulla haulla voi eri asiasanoja yhdistelemällä etsiä tällaista kirjallisuutta. Esimerkiksi laittamalla asiasanoiksi ”kirjallisuudentutkimus” ja ”romaanit” saadaan lista, jossa on 37 eri teosta. Tai käyttämällä asiasanoja ”romaanit” ja ”sisällönanalyysi” saadaan 8 teosta, jotka kuvaavat kunkin kirjailijan henkilökuvausta ja teemoja. Muita mahdollisia asiasanoja voisi olla esimerkiksi ”teemat”, ”tulkinta”, ”henkilökuvaus” tai ”maailmankuva”. Seuraavista teoksista voisi olla apua:

Nevala, Maria-Liisa, Kianto: Ilmari Kianto, anarkisti ja ihmisyyden puolustaja (1986);
Alanko, Anna-Liisa:Kotiveräjällä: Immi Hellén ja kansalliset kasvatusaatteet (2007);
Antti Arnkil, Olli Sinivaara (toim.).Kirjoituksia Väinö Linnasta (2007);
Launis, Kati: Kerrotut naiset: Suomen ensimmäiset naisten kirjoittamat romaanit naiseuden määrittelijöinä (2005);
Envall, Markku: Onni, tieto, tuska : tutkielmia kirjallisuudesta (1990);
Kinnunen, Aarne, Aleksis Kiven näytelmät: analyysi ja tarkastelua ajan aatevirtausten valossa (2007);
Kinnunen, Aarne, Seitsemän veljestä ja lukemisen juonet (2002);
Pirjo Lyytikäinen, Päivi Tonteri (toim.), Romaanihenkilön muodonmuutoksia : kuusi kirjoitusta henkilökuvauksesta (2003);
Lappalainen, Päivi, Koti, kansa ja maailman tahraava lika: näkökulmia 1880- ja 1890-luvun kirjallisuuteen (2000);
Sipilä, Juhani, Maa luja, taivas korkea: Antti Tuurin Pohjanmaa-sarja (2002);
Sarajas, Annamari, Tunnuskuvia (1968) : Suomen ja Venäjän kirjallisen realismin kosketuskohtia;
Turunen, Markku, Löytötavaraa (2007), jossa käsitellään erityisesti Joel Lehtosen tuotantoa.

Kirjojen saatavuuden voi tarkistaa Salli-tietokannasta: http://kirjasto.kuopio.fi/

Kuopiolaisina voisi mainita erityisesti Minna Canthin teoksia käsittelevää tutkimusta:

Hermansson, Maarit, Vapautumisen teema Minna Canthin kaunokirjallisuudessa : naisnäkökulma kirjallisuudentutkimukseen ja sosiaalihistoriaan (1998) ja
Maijala, Minna, Passion vallassa : hermostunut aika Minna Canthin teoksissa(2008).

Huom. Valitsemalla asiasanaksi ”aikakausiromaanit” saadaan pelkästään romaaneja, joissa on yhteiskunta- ja henkilökuvausta.

Yliopistojen ja korkeakoulujen yhteistietokanta Lindasta,
http://linda.linneanet.fi/F/?func=find-b&con_lng=fin&local_base=fin01 on suurempi mahdollisuus löytää tutkimuksia ja opinnäytetöitä kirjallisuuden alalta. Käyttämällä sen tarkennettua hakua voidaan hakusanoja yhdistellä.