Löytyisikö kuvamiksaajan työtehtävistä jotakin kirjallisuutta? Mikä tahansa kuvamiksaukseen liittyvä käy!

Kysytty

Löytyisikö kuvamiksaajan työtehtävistä jotakin kirjallisuutta? Mikä tahansa kuvamiksaukseen liittyvä käy!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvamiksaaja työskentelee television suorissa monikameratuotannoissa. Max Juntusen Elävän kuvan sanaston (Edita 1997) mukaan "ohjaamossa on kuvasekoitin (miksauspöytä) ja kutakin kameraa sekä ulos lähtevää kuvaa vastaava monitori. Kuvansekoittaja [miksaaja] kytkee uloslähtevän kuvan ohjaajan ohjeiden mukaan".

Opinnäytettäsi varten sinun kannattaa tutustua kuvamiksaukseen liittyvään kirjallisuuteen mahdollisimman
monialaisesti. Englanninkielinen termi on vision mixer.

1. televisiotekniikasta esim.

Bermingham, Alan ... [et al.]
The video studio
Oxford : Focal Press, cop. 1994

Korvenoja, Pekka
TV-kameratyön perusteet
Helsinki : Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia, 2004.

Ward, Peter
TV technical operations : an introduction.
Oxford : Focal Press, 2000.

Zettl, Herbert
Television production handbook.
Belmont : Thomson Wadsworth, 2003.

2. monikameraohjauksesta esim.

Koivula, Janne
Monikameraohjaajan valinnat Mokkamasters-musiikkiohjelmassa
Julkaistu: Helsinki : Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia, 2003
Opinnäyte: AMK-opinnäytetyö : Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia, Kulttuuri- ja palveluala, viestinnän koulutusohjelma

Ward, Peter
Multi-camera camerawork
Oxford : Focal Press, 1997.

3. tv:n suorasta lähetyksestä

Mustonen, Urho
Tv-ohjaaja ja suoran tv-lähetyksen ongelmat : haastattelututkimus TV 1:n ohjelmatuotannosta
Helsinki : Helsingin yliopisto, 1994
Opinnäyte: pro gradu, Viestintä

4. elokuvan leikkaamisesta esim.

McGrath, Declan
Editing & post-production
Crans-Pres-Celigny : RotoVison, 2001
(Screencraft)

Oldham, Gabriella
First cut : conversations with film editors / Gabriella Oldham
Berkeley : University of California Press, 1995

Valkola, Jarmo
Visual communication and dimensions of editing
Jyväskylä : Jyväskylä Polytechnic, School of Cultural Studies, 2004
(Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja ; 34)

Kannattaa tutustua myös verkko-opetusmateriaaliin Elokuvantaju http://elokuvantaju.uiah.fi/ .

Kuvamiksaajan työtehtävistä kannattaisi haastatella ammattilaisia esim. YLE:ssä. Yleisradiossa on parhaiten tietoa tv-tuotantojen tekniikasta.