Löytyisikö kirjoja Troijan kaivauksista?

Kysytty

Löytyisikö kirjoja Troijan kaivauksista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saksalainen kauppias ja arkeologi Heinrich Schliemann löysi Troijan 1870-90 kaivauksissaan, mutta Troijan oletetusta sijainnista on myöhemmin esitetty vastaväitteitä. Jukka Luodon artikkelissa: Uudelleen löydetty Priamoksen aarre (julkaisussa Hiidenkivi : suomalainen kulttuurilehti; 1995:4, s.36-37)kerrotaan teorian uudemmista vaiheista. Artikkelissa mainitaan Michael Woodin omintakeinen Trojia-näkemys, ja Woodin erittäin perinpohjaiselta ja selkeältä vaikuttava kirja "In search of the Trojan War" löytyy vaivattomasti esim. Pääkirjastosta Helsingistä.

Uusin löytämäni kirja Troijan kaivauksista on vuodelta 1997, ja se on Deborah Boedekerin "The World of Troy". Kirjan saa vain kaukolainana.

Schliemannin kaivauksista voit lukea kirjasta "Kadonneet kaupungit" tai Ceramin kirjasta "Muinaisaarteita etsimässä". Myös Venturan ja Ceseranin kirjassa "Troija" kerrotaan Schliemannin kaivauksista, mutta kyseessä on lastenkirja.

Englanniksi löytyvät esim.
- Hawkes: "Atlas of Ancient Archaeology"
- "Great Adventures in Archaeology"
- Duchêne, Hervé:"The golden treasures of Troy"
- Hicks, Peter:"Troy and Knossos"
- Poole, Lynn:"One passion, two loves"
- Payne, Robert:"The gold of Troy"