Löytyisikö kirjallisuutta (artikkeleita ja tutkimuksia) koskien rasitesopimusta ja rasitteen perustamista?

Kysytty

Löytyisikö kirjallisuutta (artikkeleita ja tutkimuksia) koskien rasitesopimusta ja rasitteen perustamista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rasitetyypeistä ja rasitteen rekisteröinnistä säädetään Maankäyttö- ja rakennusasetuksessa 895/99. Asetus löytyy Finlex-palvelusta: http://www.finlex.fi/linkit/ajansd/19990895000

Yliopistokirjastojen yhteistietokannasta Lindasta löytyy mm. tällaisia teoksia hakusanalla rasite ja rasitteet. Linda on käytettävissä kirjastossa.

Wainio, Mikko. Kiinteistökirjaamisjärjestelmistä ja niiden kehityksestä Pohjoismaissa : kaksi näkökulmaa. Helsinki : Helsingin yliopisto, 1997. Helsingin yliopiston yksityisoikeuden laitoksen julkaisuja 53.

Asemakaava-alueen kiinteistötekniikka / SKTY:n kiinteistöinsinöörien kerho ; kirj.: Vuokko Eerolainen ... et al. Helsinki : Suomen kuntatekniikan yhdistys, 2002. Julkaisu / Suomen kuntatekniikan yhdistys n:o 17.

Majamaa, Vesa. Kiinteistönmuodostamislaki. Helsinki : Edita, 2001.

Hyvönen, Veikko O. Kiinteistönmuodostamisoikeus. Osa 2: Kiinteistötoimitukset. Espoo, 2001.

Rasitteet ja rasitteen vertaiset käyttöoikeudet rakentamisessa, maankäytössä ja kiinteistökaupassa
Helsinki : Insinööritieto, 1986.

Repo, Matti V. Johdatus kiinteistönmuodostamisoikeuteen. Helsinki : Lakimiesliiton kustannus, 1999.

Mattinen, Tiina. Rasitteen perustaminen ja lakkauttaminen. Pro gradu -työ, Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta, 1998.

Rasiteoikeustoimikunnan mietintö. Komiteanmietintö, 1984, 12.

Kirjoja voit kysyä paikallisesta kirjastosta tai etsiä itse aineistohaun kautta. Suomen kirjastojen aineistohaut löytyvät Kirjastot.fi-palvelusta http://www.kirjastot.fi Ellei kirjaa ole paikallisessa kirjastossa, sen voi tilata kaukolainaksi. Kaukolainat ovat yleensä maksullisia.

Artikkeleita löytyy Arto-artikkeliviitetietokannasta, jonka käyttöä voi myös kysyä kirjastosta. Sieltä löytyy mm. tällaisia artikkeleita aiheesta:

Nikander, Sakari. Rasittavatko rasitteet.
Maankäyttö 1987:4, s. 28-29

Rakennusrasitteen perustamista koskeva valitus.
Käsittelee KHO:n tapausta KHO 30.12.1991. Rakennusvalvonta 29(1992):3, s. 33-34.

Kuusiniemi, Kari. Ylimääräinen muutoksenhaku, puhevalta, luonnonsuojelulaki, rasite. Käsittelee KKO:n tapausta KKO:1992:102.
Lakimies 91(1993):2, s. 227-232.

Tietokannoista löytyi myös vanhempaa aineistoa aiheesta. Tietokantoja ja lehtiä voi kysyä kirjastosta.