Löytyisikö jotain teosta, joka käsittelisi balkanilaisen kansanmusiikin musiikinteoriaa? Teoksen pitäisi olla joko suomen- tai englanninkielinen.

Kysytty

Hei! Löytyisikö jotain teosta, joka käsittelisi balkanilaisen kansanmusiikin musiikinteoriaa? Teoksen pitäisi olla joko suomen- tai englanninkielinen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Herman Rechberger on kirjoittanut kattavan Balkanin niemimaan rytmejä käsittelevän kirjan Balkania : rhythms in songs and dances from Albania, Bulgaria, Greece, The Republic of Macedonia, Romania and Serbia (Fennica Gehrman, 2015).

Muuten Suomen kirjastoista ei juurikaan löydy kirjallisuutta aiheesta. Balkanin alueen perinnemusiikkia käsitteleviä teoksia on joitakin, niissä saattaa olla hieman analyysia musiikinteoreettisesta näkökulmastakin:

Bohlman, Philip Vilas ; Petković-Djordjević, Nada: Balkan epic : song, history, modernity (Scarecrow Press 2012)

Despić, Dejan ; Jovanović, Jelena ; Lajić-Mihajlović, Danka: Musical practices in the Balkans : ethnomusicological perspectives (Institute of musicology of SASA 2012)

Ashton-Smith, Alan: Gypsy music : the Balkans and beyond (Reaktion Books 2017)

King, Christopher C.: Lament from Epirus : an odyssey into Europe's oldest surviving folk music (W. W. Norton & Company [2018])

Risto Pekka Pennanen on tutkinut Balkanin alueen musiikkia ja kirjoittanut artikkeleita aiheesta:

Balkanilaisen musiikin segâh-pohjaisten moodien analyysimallit (Etnomusikologian vuosikirja 7 (1995), s. 54-77)

Lost in Scales: Balkan Folk Music Research and the Ottoman Legacy (https://researchportal.helsinki.fi/en/publications/lost-in-scales-balka…)

Kansalliset myytit ja musiikintutkimus Balkanilla (http://elektra.helsinki.fi/se/m/0780-0703/18/2/kansalli.pdf)

Development, interpretation and change of dromos Houzam in Greek rebetika music (The structure and idea of maq-am : historical approaches : proceedings of the third meeting of the ICTM Maqam Study Group, Tampere - Virrat, 2-5 October 1995)

Moodit elvytetyn rebetikan kirjallisuudessa (Etnomusikologian vuosikirja 6(1994), s. 87-102)

Joitain netistä löytyviä Bulgarian kansanmusiikkiin liittyviä musiikinteorian teoksia:

1. Kalin Kirliov - Harmony in Bulgarian Music (PhD Diss)

https://www.docdroid.net/5gy4euE/kirilov-harmonyinbulgarianmusic.pdf

2. Borislav Petrov - Bulgarian Rhythms: Past, Present and Future

http://www.channelingstudio.ru/texts/Bulgarian_Rhythms.pdf