Löytyisikö jostain tietoa Suomen kuntien ja kaupungien perustamispäivistä?

Kysytty

Hei,
Löytyisikö jostain tietoa Suomen kuntien ja kaupungien
perustamispäivistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Netistä en onnistunut löytämään koottua luetteloa Suomen kuntien perustamispäivistä, joten lähetin kysymyksesi Kuntaliittoon ja sieltä vastattiin, ettei heilläkään ole listaa tarkoista perustamispäivistä. Suomen kuntien perustamisvuosista löytyy kyllä luettelo Wikipediasta, ja yksittäisen kunnan tietoja voi tarkastella esimerkiksi kyseisen kunnan omilta nettisivuilta.

Helmet-kirjastoissa on lainattavissa Suomen kuntia käsitteleviä teoksia, mm. Suomen kunnat 1917-2009 (2008, toim. Mika Mäkelä, Pirkko Retti), jossa esitellään Suomen kuntarakennetta ja kuntaliitoksia sekä Suomen kuntavaakunat (2013), jossa kerrotaan myös kuntien synnystä ja liitoshistoriasta.

Lähteet:

Helmet.fi. https://www.helmet.fi/fi-FI

Wikipedia. Luettelo Suomen kunnista perustamisvuoden mukaan. https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_kunnista_perustamisvuoden…. (Viitattu 7.10.2021)