Löytyisikö jostain teosta, josta näkisi paljon homonyymejä suomeksi?

Kysytty

Löytyisikö jostain teosta, josta näkisi paljon homonyymejä suomeksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikka me suomalaiset monissa asioissa otammekin mallia ruotsalaisista, emme valitettavasti ole saaneet aikaiseksi Sture Bergin Olika lika ord : svenskt homograflexikon -kirjan tapaista sanakirjaa.

Mitä suomen kielen homografiaan tulee, Klaus Laalo lienee tutkijoistamme aiheeseen perehtynein. Hänen töistään helpoimmin käsiin saatavissa lienee SKS:n kustantamana ilmestynyt Säkeistä patoihin : suomen kielen monitulkintaiset sananmuodot (1990), jonka lähdeluettelosta löytyy lisää mielenkiintoista tutkittavaa suomen kielen homografiasta kiinnostuneelle. Monien aihetta käsittelevien eri lehdissä ilmestyneiden artikkelien lisäksi Laalo on tehnyt yleisen kielitieteen sivulaudaturtyönsä suomen kirjoitetussa yleiskielessä esiintyvistä monitulkintaisista sanamuodoista (Suomen kielen homografia. Helsingin yliopisto, 1982).

Tuoreesta kotimaisesta tietokirjallisuudesta täytyy tietysti mainita myös Maijastiina Vileniuksen verraton Minä sinulle homonyymit näytän : kielellinen leikittely Pertti Jarlan Fingerpori-sarjakuvassa (Arktinen banaani, 2011).