Löytyisikö jostain listaa itseoppineista kirjailijoista, runoilijoista ym. kirjallisuusväestä?

Kysytty

Löytyisikö jostain listaa itseoppineista kirjailijoista, runoilijoista ym. kirjallisuusväestä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ei valitettavasti löytynyt kaikenkattavaa listaa, mutta useita hyviä lähteitä kyllä. Tietoa itseoppineista kirjailijoista löydät Keski-kirjastojen tietokannasta asiasanalla kansankirjailijat

Myös Suomalaisen kirjallisuuden seuran Kynällä kyntäjät -sivu listaa itseoppineita kirjoittajia: https://kynallakyntajat.finlit.fi/kansankirjoittajat

1800-luvulta peräisin olevalla kansankirjailija-sanalla oli pitkään vähättelevä kaiku. Nykyään, kun koulutustaso on noussut ja kirjoittajakoulutus yleistynyt, kansankirjailijan määritelmä on muuttunut. Kansankirjailija voi nykyisin tarkoittaa myös marginaalista kirjailijaa, joka ei julkaise tekstejään perinteisten kanavien kautta (vakiintunut kustantamo), vaan omakustanteina tai verkossa.

Omakustannekirjailijoiden teoksia löydät Keski-kirjastojen tietokannasta asiasanalla omakustanteet

Lähteet:

Hosiaisluoma, Yrjö: Kirjallisuuden sanakirja. WSOY, 2003.

Tieteen termipankki 11.12.2018: Kirjallisuudentutkimus: kansankirjailija. (Tarkka osoite: http://www.tieteentermipankki.fi/wiki/Kirjallisuudentutkimus:kansankirj….)