Löytyisikö johtamiseen ja esimiestyöhön liittyvää ja näitä kuvaavaa kaunokirjallisuutta, ensisijaisesti suomen kielellä, myös ruotsi ja englanti käy.

Kysytty

Löytyisikö johtamiseen ja esimiestyöhön liittyvää ja näitä kuvaavaa kaunokirjallisuutta, ensisijaisesti suomen kielellä, myös ruotsi ja englanti käy.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mika Aaltonen on tarkastellut johtamista ja johtamisteorioihin liittyviä tarinoita ja myyttejä, joita löytyy Kalevalasta, Vänrikki Stoolin tarinoista, Seitsemästä veljeksestä ja Tuntemattomasta sotilaasta. (Suomalaisen johtamisen kuvia - Mika Aaltonen)
http://hkkk.fi/lta/98/2/d2.html
Eräissä poliisiromaaneissa on johtamisen ja esimiestyön kuvaus ja problematiikka vahvassa osassa. Esim. Lehtolainen, Leena : Veren Vimma. 2004.(Maria Kallio-sarja.)
Mankell, Henning : Wallander-sarja.
Tässä muita aihetta sivuavia teoksia:
Sinkkonen, Lassi : Sumuruisku. 1968.
Joenpelto, Eeva : Rikas ja kunniallinen. 1984.
Nikoskelainen, Eeva : Ylilääkäri Männikkö ja hallittu tulosjohtaminen. 1999.
Nothomb, Amelie : Nöyrin palvelijanne. 2001.
Sarjakuvan keinoin aihetta ovat lähestyneet esim.
Ilkka Heilä : B. Virtanen -sarja
Scott Adams : Dilbert -sarja