Löytäisitkö minulle sanat Jarkko Laineen maailman kauneimpaan runoon: Tulun ja Polin lääni on punainen En löydä sitä netistä. Minusta se on joskus ammoisina…

Kysytty

Hei! Löytäisitkö minulle sanat Jarkko Laineen maailman kauneimpaan runoon:
Tulun ja Polin lääni on punainen

En löydä sitä netistä. Minusta se on joskus ammoisina aikoina julkaistu Parnassossa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi Jarkko Laineen mainio lausunta alkaa sanoilla

"Jaappanin lohikäälme on mulskattu.
Amelikan kuljat impelialistit on voitettu.
Lauhassa voidaan istua katukäytävän leunalle
ja levittää takin punainen vuoli näkyviin, [- -]"

ja päättyy kohtalokkaasti

"minä en jaksa edes kilota
lakkaani haistaa taas tinneliä
mon amoul"

"Luno" on ilmeisestikin julkaistu Parnassossa vuonna 1967. Mutta myöhemmin se on ollut mukana ainakin näissä kokoelmissa:

Runoista rakkaimmat: valikoima suomalaisia runoja. Otava, 1992.
Suomen runotar 2. Kirjayhtymä, 1990.
Tämän runon haluaisin kuulla. Osa 3. Tammi, 2000.
Uuden runon kauneimmat. Osa 2. Otava, 1971.

Se sisältyy myös Laineen valikoitujen tekstien opukseen, joka kantaa nimeä Tähden harjalta: valitut runot (Otava, 2008).

Kipaise siis lähimmän kirjaston lyriikan hyllyille, niin saat varmaan kokonaisen runon itsellesi.

3 ääntä

Kommentit

Hei,

Osaatteko sanoa, missä Jarkko Laineen sanotaan "lasissa kasvaa varjo" tai jotain sellaista?

Pahoittelen, etten osaa antaa parempia tuntomerkkejä, mutta olen suomentamassa ruotsinkielistä tekstiä, jossa viitataan tähän runoon - alkutekstissä sitaatti oli ruotsiksi (I glaset växer skuggan), joten tieto siitä, miten runo oikeasti ja sanatarkasti kuuluu, olisi tarpeen.