Löysin kirpparilta suuren nuorten kirjakerhon kirjoja. En kuitenkaan löydä tietoa siitä paljonko näitä kirjoja on aikoinaan julkaistu? Ja mitä kirjoja sarjaan…

Kysytty

Löysin kirpparilta suuren nuorten kirjakerhon kirjoja. En kuitenkaan löydä tietoa siitä paljonko näitä kirjoja on aikoinaan julkaistu? Ja mitä kirjoja sarjaan kuuluu? Ja milloin tämä kirjakerho on mahdettu lopettaa? Vai liitetty Suureen kirjakerhoon kenties? Kiitos vastauksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Fennica-tietokannan mukaan ”Nuorten kirjakerho” -sarjaan kuuluisi 62 kirjaa. Sarjan ensimmäinen kirja oli George Lazenbyn ”Hyljesaaren arvoitus” (RV, 1974) ja viimeinen Jukka Mäkisen ”Löytö” (RV-kirjat, 1984). Täydellisen listauksen saat esiin osoitteesta https://fennica.linneanet.fi, kun valitset hakutavaksi ”teoksen nimi” ja nimeksi ”Nuorten kirjakerho”. Kohdasta ”Lajittelu” voi valita ”vanhimmat ensin”, niin saat kirjat näkyviin ilmestymisjärjestyksessään.

”Nuorten kirjakerho” on eri sarja kuin ”Suuri nuorten kirjakerho”, jota Suuri Suomalainen Kirjakerho julkaisi vuodesta 1976. ”Nuorten kirjakerhon” taustalla oleva kustantaja RV on lyhenne helluntailaisesta Ristin Voitto -järjestöstä, joka on julkaissut jo 1900-luvun alusta lähtien uskonnollista kirjallisuutta. En löytänyt tarkempaa tietoja kirjakerhon perustamisesta ja taustoista mutta voisin kuvitella, että ehkäpä se perustettiin julkaisemaan järjestön hyvänä pitämää nuortenkirjallisuutta. Ristin Voitto -lehden yhteystiedot löytyvät osoitteesta http://www.ristinvoitto.fi/yhteystiedot/, jos haluta tiedustella, tiedettäisiinkö siellä tarkemmin kirjakerhon vaiheista.

8 ääntä

Kommentit

NKK-kirjasarjan kirjat on numeroitu numeroon 62 asti, mutta itse kirjasarja jatkuu vielä tämänkin jälkeen ihan samaisella NKK-nimellä, luullakseni suunnilleen 6 kirjaa vuodessa tahdilla.

Luullakseni jossain 1990-luvun tietämillä NKK kai virallisesti päättyy, mutta käytännössä heti perään aletaan julkaisemaan kirjoja "Vilkku-sarja"-nimellä samalta julkaisijalta, ja kyseisen sarjan kirjat näyttävät ulkoisesti varsin samanlaisilta kuin NKK-sarjan kirjatkin, ja päälle vielä "Vilkku-sarja" julkaisi jatkokirjoja NKK-sarjan kirjoihin, joten käytännössä voitaneen sanoa että myös Vilkku-sarjan kirjat voitaneen laskea NKK-kirjasarjaan ainakin lukijan kannalta katsottuna.

Vilkku-sarjasta minulla ei ole oikein käsitystä kuinka paljon niitä on julkaistu, arvauksella heitän että varmaan jossain 1995 nurkilla olisi vilkku-sarjakin kuitenkin lopetettu.