Otsikko
Löysin keittiön lattialta aamulla kyseisen ötökän. Mikäköhän hyönteinen mahtaa olla kyseessä? Asun vanhassa rintamamiestalossa.

Kysytty

Löysin keittiön lattialta aamulla kyseisen ötökän. Mikäköhän hyönteinen mahtaa olla kyseessä? Asun vanhassa rintamamiestalossa.

Vastaus

Vastattu

Näyttää kovasti metsätorakalta, joka on toinen Suomen luonnonvaraisista torakkalajeista. (pituus 7-12 mm) Tulevat monesti sisään koirien ja kissojen turkeissa tai jostain pikku rakosesta kivijalassa.

"Metsätorakka ja lapintorakka ovat Suomessa luonnonvaraisina eläviä, hieman saksantorakkaa pienempiä torakkalajeja. Metsätorakan etuselän kilpi on keskeltä musta ja reunoilta vaalea. Lapintorakka muistuttaa ulkoasultaan läheisesti metsätorakkaa, mutta kilven raja ei ole yhtä jyrkkäreunainen. Koirailla ja lapintorakka naarailla siivet peittävät takaruumiin kokonaan. Metsätorakka-naarailla siivet ovat huomattavasti ruumista lyhyemmät, eivätkä ne kykene lentämään koiraiden tavoin." kerrotaan Täystuho tuholaistorjunnan sivuilla. https://taystuho.fi/featured_item/metsa-ja-lapintorakka/

Kauniimpi kuva metsätorakasta löytyy Ötökkäfobian sivuilta. http://www.otokka.linkisti.net/Muut-hyonteiset/sivu1/

4 ääntä

Kommentit

Kyseessä on kuitenkin harmiton Ruostekäpylude, joka elää havupuissa. Tuntosarvet ovat tuolla jaokkeiset, kun torakalle on sileät antennit.