Löysin 1900-luvun alkupuolella Pohjanmaalla asuneen sukulaiseni hääkuvan, jossa morsiammen asuun kuului jonkinlainen kruunu. Löytyisikö kirjastosta teosta,…

Kysytty

Löysin 1900-luvun alkupuolella Pohjanmaalla asuneen sukulaiseni hääkuvan, jossa morsiammen asuun kuului jonkinlainen kruunu. Löytyisikö kirjastosta teosta, jossa kerrottaisiin tarkemmin tästä kruunuperinteestä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Morsiuskruunun käyttö on vanha pohjoismainen tapa, josta on tietoja jo 1500-luvulta alkaen. Kruunun käyttö viittasi Neitsyt Mariaan, taivaan kuningattareen, joka esitettiin usein vanhoissa patsaissa kruunupäisenä. Kruunu korosti morsiamen siveyttä, ja sen perusteettomasta käytöstä seurasi jopa rangaistus: jos pari sai lapsen kovin pian häiden jälkeen, he joutuivat maksamaan sakkoa. Morsiuskruunut olivat kirkon omaisuutta ja morsian sai sen lainaksi seurakunnalta.

Kruunun käytöstä luopuivat ensimmäisinä säätyläismorsiamet 1700-luvulla. Talonpoikaismorsiamilla tapa säilyi kauemmin, mutta kruunut vaihtuivat kalliista arvometalliesineistä halvemmiksi "helykruunuiksi". Länsi-Suomessa perinne säilyi pisimpään, ja siellä kruunuhäitä vietettiin vielä 1900-luvun alkupuolella. 1930-luvulla muotiin tulivat pienet prinsessakruunut, jollaisen saattoi vuokrata kultasepänliikkeestä. 1960-luvulla käytettiin myös nyplättyjä ja virkattuja kruunuja.

Lähteet:
Häät = Bröllop (Helsingin kaupunginmuseo 2001)
Kahden kauppa : juhlatietoa, kuvia ja kertomuksia suomalaisista häistä (Suomalaisen kirjallisuuden seura, 1995)