Louis Sachar

Kysytty

Louis Sachar

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Louis Sacharin elämkertatiedoista on "Kysy kirjastonhoitaja"-arkistossa seuraava vastaus:

Seuraava perustuu Sacharin lyhyeen omaelämäkertaan sivulla

http://www.louissachar.com/Bio.htm
ja kirjaan
Ulkomaisia nuortenkertojia 2 / Mervi Koski.
- Kirjastopalvelu, 2006.

Sachar syntyi 20.3.1954 New Yorkin East Meadowissa, mutta muutti perheensä mukana yhdeksänvuotiaana Kalifornian Tustiniin. Hän oli hyvä oppilas koulussa, mutta varsinaisen innostuksensa kaunokirjallisuuden lukemiseen hän sai vasta lukiossa. Mielikirjailijoita olivat tuolloin J.D.Salinger ja Kurt Vonnegut. Sacherin college-opinnot Ohiossa keskeytyivät pian isän kuoleman takia ja jonkin aikaa hän työskenteli mm. ovelta ovelle kauppiaana. Pian Sacher aloitti taloustieteen opinnot Kalifornian yliopistossa Berkeleyssä. Samalla hän työskenteli kouluavustajana ja päätti ryhtyä itse kirjoittamaan nuorten maailmasta. Taloustieteellisen tutkinnot suoritettuaan Sachar ryhtyi opiskelemaan San Franciscossa oikeustiedettä, jonka tutkinnon hän sai valmiiksi v. 1980. Tuohon aikaan hän oli julkaissut ensimmäisen kirjansa. Päätoimiseksi kirjailijaksi Sachar uskalsi ryhtyä v. 1989. Avioliiton Carlan kanssa hän solmi v. 1985, tytär Sherre syntyi v. 1987. Nykyään hän asuu Teksasin Austinissa. Sacharin pääharrastus on bridge.

Kirjoista löytyy tietoa:
2001 ilmestyi suomeksi "Paahde" (alkuperäiseltä nimeltään "Holes")
2003 Takapulpetin poika (alkuperäiseltä nimeltään "There's a boy in the girls' bathroom").
2005 ilmetyi suomeksi Kuka ei kuulu joukkoon (The boy who lost his face")
2006 "Riskitekijä". Teos on alkuperäiseltä nimeltään "Small steps" ja se on julkaistu New Yorkissa vuonna 2006 eli kirja on suomennettu heti, kun se on ollut mahdollista. Tulevista suomennoksista ei ole tietoa.

Suomeksi löytyy tietoa myös Wikipediasta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Louis_Sachar