Loimaan vanhalla hautausmaalla ja Hirvikosken hautausmaalla lienee paljastettu vuonna 1951 vuoden 1918 punaisten muistomerkit. Mitkä ovat näiden muistomerkkien…

Kysytty

Loimaan vanhalla hautausmaalla ja Hirvikosken hautausmaalla lienee paljastettu vuonna 1951 vuoden 1918 punaisten muistomerkit. Mitkä ovat näiden muistomerkkien paljastuspäivät, keiden pystyttämiä ne ovat? Ketkä ovat suunnittelijat ja muistomerkkien valmistajat? Mitä muuta tietoa muistomerkeistä on saatavana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Työväenmuseo Werstas on koonnut tietoa punaisten muistomerkeistä ja julkaisut Punaisten muistomerkit verkkopalvelun. Sivustolle on kerätty tietoja sisällissodan aikana kuolleiden punaisten teloitus- ja hautapaikoista sekä heidän muistokseen pystytetyistä muistomerkeistä.

http://www.tyovaenliike.fi/punaisten-muistomerkit/

Vanhankirkon hautausmaalle pystytetystä muistomerkistä löytyy tieto kyseisestä verkkopalvelusta. Kanta-Loimaan kirkon muistomerkistä ei ole tietoa Punaisten muistomerkit verkkopalvelussa. Molemmat muistomerkit ovat kuitenkin jäljellä. SDP:n Loimaan yhdistys ja Vasemmistoliiton Loimaan yhdistys käyvät yhdessä vappuna laskemassa kukkatervehdykset muistomerkeille.

Museoviraston vuonna 1979 julkaisemasta Suomen kirkot: Loimaan kirkot kirjasta löytyy tieto ns. Vanhankirkon hautausmaan muistomerkistä. Sen mukaan Vanhankirkon hautausmaalle on vuonna 1951 pystytetty punagraniittinen muistopatsas, jossa on kirjoitus: Kansalaissodan ja sitä seuranneen terrorin uhrien muistoa vaalien pystyttivät työväen järjestöt. Kivessä on myös vuosiluku 1918 ja teksti ”kerro jälkipolville väkivalta vaikka pirstos meitä niin päivä on nouseva uusi kummulta tältä on versova vapaus”.

Loimaan Lehden numerosta 34/1951 (22.8.1951) löytyy kutsu muistojuhlaan ja patsaan paljastustilaisuuteen. Tilaisuus järjestettiin Loimaan Vanhankirkon hautausmaalla sunnuntaina 26.8.1951. Tilaisuuden ohjelmassa oli torvisoittokunnan esitys, patsaan luovutuspuhe, patsaan vastaanotto, lausuntaa, kuorolaulua, juhlapuhe, seppeltenlasku ja yhteislaulua. Puhujina oli paikallisia vaikuttajia ja Sirola-opiston johtaja. Musiikin esittäjiä oli Turusta. Kulkue muistojuhlaan lähti Loimaan työväentalolta klo 11. Ilmoituksen allekirjoituksena oli juhlatoimikunta.

Arjenhistoriaa verkkosivustosta löytyy neljä kuvaa muistomerkin paljastustilaisuudesta. Arjenhistoria.fi on Työväenmuseo Werstaan, Työväen Arkiston, Kansan Arkiston, Tekniikan museon, Sähkömuseo Elektran, Helsingin yliopistomuseon, Päivälehden museon, Suomen siirtolaisuusmuseon ja Kultamuseon yhteinen verkkoportaali.

 http://arjenhistoria.fi/actions/imageinfo.php?from=searchext&id=1261187&prms=q%3Dloimaa%26limit%3D100%26option%3Dcom_ekuvasearch%26view%3Dekuvasearch%26Itemid%3D1

http://www.arjenhistoria.fi/actions/imageinfo.php?from=searchext&id=1261186&prms=q%3Dloimaa%26limit%3D100%26option%3Dcom_ekuvasearch%26view%3Dekuvasearch%26Itemid%3D1

http://www.arjenhistoria.fi/actions/imageinfo.php?from=searchext&id=1261184&prms=q%3Dloimaa%26limit%3D100%26option%3Dcom_ekuvasearch%26view%3Dekuvasearch%26Itemid%3D1

http://www.arjenhistoria.fi/actions/imageinfo.php?from=searchext&id=1401327&prms=q%3Dloimaa%26limit%3D20%26option%3Dcom_ekuvasearch%26view%3Dekuvasearch%26Itemid%3D1

Kansan Arkisto on Suomen vasemmistolaisen työväenliikkeen ja kansalaisjärjestöjen keskusarkisto. Sinne on tallennettu Vasemmistoliiton Loimaan kunnallisjärjestön ja sen edeltäjien aineistoa vuosilta 1945-2008. Näiden järjestöjen pöytäkirjoista saattaisi löytyä muistomerkkien pystyttämiseen liittyviä päätöstietoja.  Kansan Arkisto palvelee tällä hetkellä asiakkaitansa verkossa, sähköpostitse ja puhelimitse.

Loimaan alueen sosiaalidemokraattisten järjestöjen arkistot on tallennettu Työväen Arkistoon.  Näiden järjestöjen pöytäkirjoista saattaisi löytyä muistomerkkien pystyttämiseen liittyviä päätöstietoja. Työväen Arkisto pyrkii palvelemaan asiakkaittansa tällä hetkellä etäpalveluna.