Lohjalla Partioniemessä pidettiin heinäkuussa 1935 partiolaisten Kalevala- leiri, jossa oli vieraita ainakin Eestistä ja Unkarista. Löytyykö po. leiristä…

Kysytty

Lohjalla Partioniemessä pidettiin heinäkuussa 1935 partiolaisten Kalevala-
leiri, jossa oli vieraita ainakin Eestistä ja Unkarista. Löytyykö po. leiristä mitään dokumentteja lehdistä, radiosta ym.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

lohjan kaupunginkirjastossa on paikallislehti Länsi-Uusimaa mikrofilmattuna vuodesta 1914 alkaen. Uskoisin paikallislehden aikanaan kertoneen jotain leiristä. Valitettavasti kirjastolla ei ole aikaa tarkistaa asiaa, mutta mikrofilmejä voi käydä lukemassa pääkirjastossa sen aukioloaikoina.

Suomen Kuvalehdessä numerossa 32 vuodelta 1935 näyttäisi olevan artikkeli Lohjan Kalevala-leiristä. Lehteä ei ole Lukki-kirjastoissa.

Juhana Saarisen kirjassa Lohjan Eräveikkojen historia. Partiotoimintaa Lohjalla vuodesta 1917 on sivuilla 15-20 kirjoitus Kalevala-leiristä.

Radiodokumentteja ei näin pitkän ajan jälkeen löytynyt.