"Liputuksessa tulee noudattaa liputusaikoja. Voimassa olevan asetuksen mukaan Suomessa liputus alkaa aamulla kello 8 ja päättyy auringon laskiessa, kesällä…

Kysytty

"Liputuksessa tulee noudattaa liputusaikoja. Voimassa olevan asetuksen mukaan Suomessa liputus alkaa aamulla kello 8 ja päättyy auringon laskiessa, kesällä kuitenkin viimeistään kello 21. " -Lähde Sisäasiainministeriö

Kuinka kaamosaikana esim. Lapissa Enontekiössä tulee liputtaa itsenäisyyspäivänä, kun aurinko ei nouse eikä laske.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jari P. Havian ja Pertti J. Mäntysen Liputusopas : tietoa liputuksesta ja lipuista (Tallinna-kustannus, 1998) vastaa kysymykseen näin: "Pohjois-Suomessa kaamosaika tuo omat erityispiirteensä liputukseen. Näillä seuduilla suositellaan liputtamista vaikkapa siten, että Suomen lippu nostetaan salkoon aamulla ja lasketaan työpäivän päätyttyä."

7 ääntä

Kommentit

Nyt on myynnissä n.s. omalippuja, jotka ovat kooltaan pieniä ja niitä saa ohjeen mukaan pitää siinä kepissä öisinkin talon seinässä. Saako niitä todellä pitää yötäpäivää aina vaan?

Saa pitää.