Linnut on heti paikalla kun mennään pellolle kyntämään. Onko kokeiltu sellaista että viedään vaikka klapikone pellolle, kun näköjään ne tunnistaa kyntö auran,…

Kysytty

Linnut on heti paikalla kun mennään pellolle kyntämään. Onko kokeiltu sellaista että viedään vaikka klapikone pellolle, kun näköjään ne tunnistaa kyntö auran, niin tulevatko ne vääränkin koneen perässä... epäilen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seppo Vuolanto on vastannut Suomen luonto -lehden Kysy luonnosta -palstalla vastaavanlaiseen kysymykseen:

Kysymys: "Mistä lokit tietävät tulla pellolle heti, kun maan muokkaus alkaa? Yhtään lokkia ei näy missään, kun traktori ajaa pellolle, mutta ennen kuin se ehtii edes saran päähän, pellolla on jo lokkeja."

Vastaus: "Maanviljelijä ei näe traktoristaan lokkeja, jotka lentelevät korkealla taivaalla ja tähystävät mahdollisia ruokapaikkoja. Ne tavallaan odottavat juuri sitä, että traktorit ilmestyisivät kevättöihin.

Lokit ovat pitkäikäisiä ja kaikkiruokaisia lintuja. Ne ovat oppineet, mistä milloinkin kannattaa ruokaa hakea, ja ne tietävät, että pelloilla kannattaa liikkua kevättöiden aikaan. Ne muistavat, että juuri tähän vuodenaikaan juuri täältä kannattaa odottaa suuhunpantavaa. Ehkäpä ne muistavat vielä otollisen säätilankin. Niinpä heti traktorin ilmestyessä ne ryntäävät paikalle.

Valkoiset, ravintoa poimivat ja lentelevät lokit toimivat signaaleina muille lokeille, jotka jo kilometrien päästä näkevät, mitä tapahtuu. Sinne vain pian joukkoon mukaan! Lokkien valkoinen väri ei siis ole sattuma vaan viesti muille lokeille apajista. Se erottuu helposti kaikenvärisistä muista taustoista paitsi valkoisesta, siis lumesta ja jäästä. Mutta sieltä ei ravintoa löydykään."

ks. https://suomenluonto.fi/uutiset/miten-lokit-loytavat-pellolle/

En tiedä, onko kukaan kokeillut viedä klapikonetta pellolle, mutta ei vaikuta siltä, että klapikone tai mikään muukaan paikallaan seisova työkone houkuttelisi noin tarkkanäköisiä ja oppivaisia saalistajia paikalle.