Linnan teoksen Täällä Pohjantähden alla ensimmäisessä osassa pappilan väki päättää palkita Koskelan Jussin "maanviljelysseuran raivaajamitalilla". Hieman…

Kysytty

Linnan teoksen Täällä Pohjantähden alla ensimmäisessä osassa pappilan väki päättää palkita Koskelan Jussin "maanviljelysseuran raivaajamitalilla". Hieman myöhemmin kerrotaan, kuinka mitali oli tarkoitus jakaa "läänin maanviljelysseuran maatalousnäyttelyssä". Mikä on tällaisen mitalin historia? Oliko mitali tuolloin 1800-luvun loppuvuosina myönnettynä harvinainen? Onko kyseessä sama kunniamerkki kuin Maatalousseurojen keskusliiton mitali?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käytettävissä olevan alan kirjallisuuden ja Internet-lähteiden perusteella ei tarkkaan selvinnyt, mikä Koskelan Jussin saaman mitalin myöntäjä olisi voinut olla. Yksi mahdollisuus on tosiaan maaseudun voimakkaiden järjestöjen eli maanviljelys- ja talousseurojen valtakunnallinen yhteistyöelin Suomen Maatalousseurojen keskusliitto, joka oli perustettu samoihin aikoihin kun Jussi Koskela sai mitalinsa.
Toinen mahdollinen mitalin myöntäjä olisi voinut olla Suomen Talousseura, joka on myös palkinnut ansiomitaleilla talouselämässä kunnostautuneita kansalaisia jo vuodesta 1799. Mitalit ovat tulleet mm. ”maamiesuutteruudesta” ja palkituista moni on saanut kunnianosoituksensa juuri uudisraivauksesta. Tuukka Talvion teoksessa Suomen mitalit 1799-1864 löytyy tarkempaa tietoa Talousseuran mitalin historiasta Eriteltyä tietoa saajien lukumäärästä ei valitettavasti löytynyt. Suomen Numismaatikkoliiton Internetsivujen numismaatikoiden tietopankissa http://www.pk-numismaatikot.fi/forum käydään keskustelua myös mitaleista ja kunniamerkeistä. Tietoa Jussi Koskelan mitalista voisi löytyä myös sitä kautta.
Käytettyjä lähteitä : Talvio, Tuukka : Suomen mitalit 1799-1864. Merkki Borg, 1979.
Leino, Petteri : Kunniamerkkikeräilijän opas. Petteri Leino, 2006.
http://sukututkijanloppuvuosi.blogspot.com/2008/04/talousseuran-mitalei…
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Talousseura
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jussi_Koskela