Linnan täällä pohjantähden alla teoksessa Kivivuoren Janne loihe lausumaan : Mä olin köyhä Kuntrat ja tulta nurkkiin vein, tein raamatun vain ohjeeksein. Mistä…

Kysytty

Hei ! Linnan täällä pohjantähden alla teoksessa Kivivuoren Janne loihe lausumaan : Mä olin köyhä Kuntrat ja tulta nurkkiin vein, tein raamatun vain ohjeeksein. Mistä ko lausahdus tulee? Onko kenen tekstiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Linna-kirjallisuudesta en onnistunut löytämään lisävalaistusta Kivivuoren Jannen repliikille. Perusteellisimmin Linnan käyttämiin sitaatteihin perehtynyt Jyrki Nummikaan ei tähän kohtaan puutu teoksessaan Jalon kansan parhaat voimat : kansalliset kuvat ja Väinö Linnan romaanit Tuntematon sotilas ja Täällä Pohjantähden alla (WSOY, 1993). Taru Mäkinen mainitsee sen pro gradu -työssään "Mitä hyödymme vaikka voittaisimme koko maailman jos saamme vahinkon seläällemme" : Täällä Pohjantähden alla -romaanitrilogian raamatulliset viittaukset ja uskonnollinen kontrapunkti (Tampereen yliopisto, 2008), mutta ei tee selkoa katkelman alkuperästä: "Kivivuoren Janne hyräileekin -- lakkokohun keskellä laulua, jossa muutamaan sanaan tiivistyvät kysymykset auktoriteetista, yksilöstä ja yksilön vapaudesta -- . Laulu tuntuu julistavan yksilön omaa roolia auktoriteettiensa määrittelyssä ja lopulta myös niiden noudattamisessa."

Yksi mahdollinen lähde Jannen lausumalle on saksalaisen Heinrich von Rederin runo Der arme Kunrad (1888), 1500-luvulle sijoittuva balladi talonpoikaiskapinasta. Sanatarkka käännös se ei ole, mutta hengeltään yhtäläinen suhtautumisessaan auktoriteetteihin ja sääntöihin: "-- ich halt nun selber das Gericht, / es geht an Schloß, Abtei und Stift, / nichts gilt als wie die Heilige Schrift."

Mitä kautta Der arme Kunrad olisi Linnan tekstiin ja Jannen puheeseen päätynyt, sitä en valitettavasti osaa sanoa.