Liittyvätkö sanat begynnelse ja beginning toisiinsa?

Kysytty

Liittyvätkö sanat begynnelse ja beginning toisiinsa?

Vastaus

Vastattu

Kyllä liittyvät.

Alkua tarkoittavat ruotsin begynnelse ja englannin beginning ovat johdettu verbeistä begynna ja begin (aloittaa). Molemmat ovat samaa germaanista alkuperää.

Ruotsi kuuluu pohjoisgermaanisiin kieliin ja englanti puolestaan länsigermaanisiin. Koska molemmat ovat germaanisia sukulaiskieliä, on niillä paljon sanastollisia yhtäläisyyksiä. Monilla kielten sanoilla on sama muinainen alkuperä.

Begynna-verbi esiintyi samassa muodossa jo keskiaikaisessa muinaisruotsissa. Ruotsiin se on tullut keskialasaksan sanasta beginnen, josta vielä vanhempi muinaisalasaksalainen muoto on biginnan.

Kyseinen muinaissaksalainen biginnan näyttäisi olevan myös englannin begin-verbin alkuperä. Varhaiskeskiaikaiseen muinaisenglantiin sana tuli muodossa beginnan. Tästä muotoutui myöhäisemmän keskienglannin sana beginnen ja lopulta nykyinen begin.

Myös muualla samassa kieliperheessä esiintyy vastaava sana. Esimerkiksi saksassa ja hollannissa on käytössä verbi beginnen.

Lähteitä:

Ayto, John: Word Origins. The Hidden Histories of English Words from A to Z. 2005.

Ernby, Birgitta: Norstedts etymologiska ordbok. 2008.

Wiktionary: https://en.wiktionary.org/wiki/begynna#Swedish, https://en.wiktionary.org/wiki/begin#English.