Lempikirjojani on mm. Yksi meistä valehtelee, Kaksi voi pitää salaisuuden, Valhepeli, ja Au pair. Ne ovat kaikki aika samantyylisiä, joku on kuollut/murhattu,…

Kysytty

Moi! Lempikirjojani on mm. Yksi meistä valehtelee, Kaksi voi pitää salaisuuden, Valhepeli, ja Au pair.

Ne ovat kaikki aika samantyylisiä, joku on kuollut/murhattu, perhedraamaa, perus rakkaus jutskia. Ei mitään poliisidekkareita.

Mistä löydän lisää samantyylisiä kirjoja? Mikä voisi olla noiden genre/joku hakusana millä löytäisin lisää?

Vastaus

Vastattu

Asiasanoja eli hakusanoja, joilla voisit etsiä, ovat esimerkiksi nuorten aikuisten kirjat, psykologinen jännityskirjallisuus, perhesalaisuudet, salaisuudet, valheet.  Näitä yhdistelemällä saat osumia sekä nuortenkirjoista että aikuisten jännityskirjoista.  Myös kirjailijan mukaan kannattaa suunnistaa: jos löytää kiinnostavan kirjan, kannattaa tarkistaa, onko sen kirjoittaja mahdollisesti julkaissut muutakin.  Esimerkiksi Valhepelin kirjoittajalta Ruth Warelta on julkaistu suomeksi monta kirjaa.  Vilkaise myös Lisa Jewellin, Erin Kellyn ja Harriet Tycen tuotantoa.  Klassikoista Daphne de Maurierin Rebekka on juuri tätä lajia.  Nuorten aikuisten hyllyssä lasten- ja nuortenosastolla on Sara Shepardin sarja Valehtelevat viettelijät noin kymmenen vuoden takaa, voi olla, että sen aika on jo ohi.  Sen sijaan aivan tuoreita ovat Courtney Summersin Sadie, Kerstin Gierin Pilvilinna ja Val Emmichin Rakas Evan Hansen.  John Greenin kirjoista ainakin Kaikki viimeiset sanat ja Arvoitus nimeltä Margo sisältävät salaisuuksien ja valheiden selvittelyä.  Jessica Schiefauerin Ester & Isak on aika vakava kirja ensirakkaudesta, perheestä ja rikoksesta.

3 ääntä

Kommentit

Kokeilepa Phyllis Whitneyn kirjoja.
Jännäreitä, mutta ei poliisisellaisia, taustalla aina jokin sukusalaisuus tms.